ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60314YETOS-ILT2396 İletişim Becerileri 0 Güz
2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ÖZGE ARGÜDER SANDER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin etkili iletişim kurma becerilerini geliştirmektir. Ders kapsamında iletişimin tarihçesi, temel kavramları, türleri, biçimleri ve boyutları ele alınarak, hem sözlü hem de yazılı iletişimde güçlü bir temel oluşturulması hedeflenmektedir. Ayrıca, bireysel, akademik ve profesyonel hayatta başarılı bir iletişim için gerekli olan liderlik, ikna, dış görünüş, kişisel imaj ve benlik sunumu gibi konular üzerinde durulacaktır. Öğrencilere, iletişim araçlarını ve yöntemlerini kullanarak stratejik ve sektörel uygulama alanlarında bilgi ve deneyim kazandırılacak; sosyal sorumluluk, kriz yönetimi, kurumsal itibar gibi konular işlenerek pratik bir perspektif sunulacaktır. Bu şekilde, öğrencilerin iletişim yetkinliklerini artırarak, profesyonel ve kişisel gelişimlerine katkıda bulunmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders, öğrencilere iletişimin tarihçesi, önemi ve temel kavramlarını öğretirken, farklı iletişim biçimlerini ve sektörel uygulama alanlarını tanıtır. Ayrıca, dış görünüş, kişisel imaj, benlik sunumu ve liderlik konuları üzerinden etkili iletişim becerilerini geliştirmeyi amaçlar. İletişim araç ve yöntemlerinin yanı sıra ikna becerileri üzerinde de durularak, öğrencilerin profesyonel ve kişisel gelişimlerine katkı sağlar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu ders, iletişim teorilerini ve modellerini tanıtarak, öğrencilerin iletişim süreçlerini derinlemesine anlamalarını amaçlamaktadır. Kuramsal bilgileri, günlük yaşamdan ve sektörel alanlardan güncel örneklerle birleştirerek, öğrencilerin hem akademik hem de pratik bir perspektif kazanmaları sağlanır. Öğrenciler, halkla ilişkiler, kurumsal iletişim, pazarlama iletişimi ve reklam gibi alanlardaki temel kavramları öğrenir ve bu alanlara ilişkin iletişim stratejilerini analiz eder. Ders, iletişim olgusunu hem teorik hem de uygulamalı bir şekilde ele alarak, öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu ders, öğrencilerin iletişim teorilerini kavrayarak bunları uygulamaya dönüştürmelerini amaçlar. Kriz yönetimi, kurumsal sosyal sorumluluk, halkla ilişkiler araçları ve iletişim yöntemleri gibi konuların hem teorik hem de pratik yönleri ele alınır. Öğrenciler, basın bültenleri ve sosyal sorumluluk kampanyaları gibi araçların teorik temellerini öğrenir, ardından bu bilgileri atölye çalışmaları ve ödevlerle pekiştirir. Gerçek dünyadan başarılı kriz yönetimi ve sosyal sorumluluk örnekleri incelenerek, öğrencilerin analitik düşünme ve yaratıcı çözüm geliştirme becerileri desteklenir. Ders sonunda, öğrenciler teorik bilgi birikimini pratik becerilere dönüştürerek profesyonel hayatta uygulanabilir bir yetkinlik kazanır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu ders kapsamında, öğrencilerin bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliklerini geliştirmek amacıyla bir yazılı proje hazırlamaları ve bu projeyi sınıfa sunmaları beklenir. Bu süreç, öğrencilerin iletişimde yazma becerilerini geliştirmelerine, düşüncelerini yapılandırılmış bir şekilde ifade edebilmelerine olanak tanır. Ayrıca, projelerini bir topluluk önünde sunarak, sunum becerilerini ve topluluk önünde konuşma konusundaki özgüvenlerini artırmaları hedeflenir. Bu sayede, öğrenciler hem bireysel sorumluluk almayı öğrenir hem de gelecekteki profesyonel veya akademik yaşamlarında daha etkin iletişim kurma becerisi kazanırlar. Proje, hem bireysel hem de mesleki gelişimlerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
  2) İletişim Becerileri dersinde, öğrencilerin öğrenimlerini artırmak amacıyla dersler örneklerle desteklenerek sunum şeklinde işlenmektedir. Öğrencilerin konuları daha derinlemesine kavrayabilmeleri için kaynak kitaplar önerilmekte ve ders içeriği bu kitaplarla zenginleştirilmektedir. Öğrencilerin öğrenme düzeylerini ve konuya hakimiyetlerini değerlendirmek amacıyla sınav ve kısa sınavlar (quizler) yapılmaktadır. Bu değerlendirmeler, öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek ve öğrenme sürecine katkı sağlamak için sistematik bir yöntem olarak kullanılmaktadır.
  3) Bu dersi alan öğrenciler, etkili ve doğru iletişim kurma becerisi kazanır. Bu, hem sözlü hem de yazılı iletişim tekniklerini kapsar ve öğrencilerin mesajlarını net, anlaşılır ve uygun bir şekilde ifade etmelerine olanak tanır. Ayrıca, iletişim süreçlerini anlamayı, iletişim araçlarını bilinçli kullanmayı ve farklı bağlamlarda iletişim kurallarına uygun hareket etmeyi öğrenirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İletişim Tanımı, Önemi ve Tarihçesi
2) İletişimin Türleri, Biçimleri, Düzeyleri ve Boyutları
3) İletişimde Temel Kavramlar ve Kuramlar
4) İletişimde Sektörel Alanlar : Halkla İlişkiler, Kurumsal İletişim, Pazarlama İletişimi ve Reklam.
5) İletişim Araç ve Yöntemleri / Basım Bülteni Atölye Çalışması
6) İletişimin Uygulama Alanları : Sosyal Sorumluluk, Kurum Kimliği, Kurumsal İmaj, Kurumsal Kriz, Kurumsal İtibar.
7) İletişimin 11 Altın Kuralı : Etkili iletişim kurabilmek için önemli olan ilkeler. ( Değerlerle uyum içinde olmak, hedef kitlenin kültürüne saygı göstermek, beklentilerin önüne geçerek fark yaratmak ve sonuç odaklı yaklaşım gibi önemli ilkeler ayrıntılı şekilde ele alınır.
8) Vize
9) İletişimde iknanın temel prensipleri, psikolojik temelleri ve stratejileri detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Ders boyunca, iknanın bireysel ve toplumsal iletişim üzerindeki etkileri tartışılacak ve öğrenciler, etkili bir şekilde ikna etmeyi öğrenmek için pratik beceriler kazanacaklardır. Teorik çerçevede Çiğdem Kağıtçıbaşı’nın çalışmaları ve Robert Cialdini’nin ikna prensipleri analiz edilecektir. İknanın günlük hayat, liderlik, pazarlama ve topluluk önünde konuşma bağlamında nasıl kullanıldığı, gerçek hayattan örneklerle incelenecektir. Ayrıca, etik sınırlar ve manipülasyon gibi konular da ele alınarak ikna sürecinin sorumlu bir şekilde yürütülmesi vurgulanacaktır.
10) Etkili İletişimin liderlik veya kanaat önderliğindeki etkisi : lider veya kanaat önderi olabilmek için iletişim becerilerinin oynadığı kritik rolü açıklamayı amaçlar. Öğrenciler, liderlerin ve kanaat önderlerinin etkili iletişim stratejileri ile kitleleri nasıl etkileyebildiğini ve yönlendirebildiğini öğreneceklerdir. Ayrıca, güçlü bir liderlik iletişim tarzı geliştirmek için pratik bilgiler ve beceriler kazanacaklardır.
11) Etkili bir sunumun iletişimdeki kritik rolü ele alınacak ve öğrencilere dikkat çekici, etkileyici sunumlar hazırlama ve gerçekleştirme becerileri kazandırılacaktır. İçerik oluşturma, yapıyı belirleme, sunum sırasında sözlü ve sözsüz iletişim tekniklerine (beden dili, ses tonu, göz teması) kadar tüm süreci kapsar. Amaç, öğrencilerin topluluk önünde konuşma korkusunu yenmelerini sağlamak ve iletişim becerilerini güçlendirerek profesyonel ve sosyal alanlarda özgüven kazanmalarına yardımcı olmaktır. Etkili bir sunum yapabilme becerisi, hem bireysel ifadeyi geliştiren hem de kitlelerle anlamlı bir bağlantı kurmayı sağlayan güçlü bir iletişim aracıdır.
12) İletişimde dış görünüşün, kişisel imajın ve benlik sunumunun oynadığı kritik roller tartışılacaktır. Öğrenciler, ilk izlenim oluşturmanın önemi, beden dili, giyim tarzı, duruş ve ses tonu gibi unsurların iletişim üzerindeki etkilerini keşfedeceklerdir. Ayrıca, profesyonel ve sosyal ortamlarda kendini etkili bir şekilde temsil etmenin yöntemleri ve stratejileri üzerinde durulacaktır. Görsel iletişimin sözlü ve yazılı iletişim kadar güçlü olduğu vurgulanarak, bireylerin benlik sunumunu bilinçli bir şekilde nasıl yönetebileceği örnekler ve uygulamalarla desteklenecektir.
13) Dönem sonu projesi sunumları
14) Dönem sonu projesi sunumları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: - Çiğdem Kağıtçıbaşı, Yeni İnsan ve İnsanlar, Evrim Yayınları, 2004.
- Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si, İnkilap Yayınları, 2020.
- İrfan Erdoğan, İletişimi Anlamak, Erk Yayınevi, 2005.
- Aysel Aziz, İletişime Giriş, Nobel Akademik Yayıncılık, 2008.
- Joe Navarro, Beden Dili Sözlüğü,Alfa Yayıncılık, 2019.
- Nazife Güngör, İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, Siyasal Kitabevi, 2022
- Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, 2021
- Filiz Peltekoğlu, Halkla İlişkiler Nedir?, Beta Yayınları, 1998

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık disiplinine ait temel kavramları, kuramları ve modelleri açıklayabilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki etik kurallar, yasal düzenlemeler ve mesleki standartları tanımlayabilir.
3) Halkla ilişkiler ve reklamcılığın sosyal, kültürel, ekonomik ve politik bağlamlarını analiz edebilir.
4) Hedef kitle analizi yaparak halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları geliştirebilir.
5) Geleneksel ve dijital medya araçlarını kullanarak yaratıcı iletişim çözümleri üretebilir.
6) Halkla ilişkiler ve reklamcılık stratejilerini değerlendirerek etkinlik analizi yapabilir.
7) Halkla ilişkiler ve reklam projelerinde bireysel ve ekip çalışması içinde sorumluluk alabilir.
8) Halkla ilişkiler ve reklam stratejilerini belirlerken liderlik ve karar alma becerilerini kullanabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki yeni trendleri ve teknolojik gelişmeleri takip edebilir.
10) Araştırma ve analiz becerilerini kullanarak halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında bilgi üretebilir.
11) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında etik ve sosyal sorumluluk ilkelerine uygun hareket edebilir.
12) Kriz yönetimi, itibar yönetimi ve marka yönetimi süreçlerini planlayabilir ve uygulayabilir.
13) Halkla ilişkiler ve reklamcılık süreçlerinde etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
14) Çok kültürlü ve küresel iletişim bağlamlarında profesyonel ilişkiler geliştirebilir.
15) Yeni medya araçlarını kullanarak halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında dijital stratejiler geliştirebilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Bireysel ve Grup Çalışması
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 5.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ