ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Küresel Siyaset ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce) TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70312TAEOZ-POL0011 History and Theories of International Politics 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: English
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. PINAR SAYAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin uluslararası ilişkilerin arkaplanını ve kavramsal yaklaşımlarını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında tarihsel arkaplan ve realizm, liberalizm gibi anaakım teorilerin yanısıra eleştirel yaklaşımlar da işlenecektir.

Derse Özgü Kurallar

Öğrencilerin haftalık olarak verilen kaynakları okumaları/dinlemeleri/izlemeleri beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Anaakım ve eleştirel uluslararası ilişkiler teorilerini anlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası ilişkiler teorilerinde güç ilişkilerinin rolünü sorgular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünyadaki tarihsel ve güncel siyasi olayları ve gelişmeleri farklı teoriler çerçevesinde analiz eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş Walt, S. M. (2009). “IR Theory for Lovers: A Valentine’s Guide” in Foreign Policy. Burchill, S. and Linklater, A. (2005). “Introduction” in Theories of International Relations. Burchill, S. et. all. New York: Palgrave Macmillan, 1-29. Leonard, E. K. (2018). "Introduction: Helping You Understand the World" in Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield, 1-10.
2) Realizm Carr, E. H. (2016 [1939]). "Power in International Politics" in The Twenty Years' Crisis 1919-1939. London: Palgrave Macmillan, 97-134. Morgenthau, H. J. (1948). "Elements of National Power" in Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace. New York: Alfred A. Knopf, 80-108. Sachleben, M. (2018). "Realism and Neorealism: Power-Based Theory" in Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield, 10-35. Hills, J. (2021). Interview with Michael Cox "E. H. Carr and Nationalism between the Wars", Chatham House.
3) Liberalizm Grotius, H. (2001 [1625])."Inquiry into the Lawfulness of War" in On the Laws of War and Peace. Batoche Books, 18-42. Kant, I. (1795). "Perpetual Peace: A Philosophical Essay", 106-143. Leonard, E. K. (2018). "Liberalism: Explaining the Presence of Cooperation" in Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield, 35-62. Woodrow Wilson, “The Fourteen Points”
4) Neo-Realizm Waltz, K. N. (1979). "Anarchic Orders and Balances of Power" in Theory of International Politics. Addison-Wesley Publishing, 102-129. Mearsheimer, J. J. (1990). "Back to the Future: Instability in Europe after the Cold War". International Security, 15(1), 5-56. Lord of the Flies (1963)
5) Neo-Liberalizm ve İngiliz Okulu Keohane, R. O. (1982). "The Demand for International Regimes". International Organization, 36(2), 325–355. Moravcsik, A. (1997). "Taking Preferences Seriously: A Liberal Theory of International Politics". International Organization, 51(4), 513–553. Bull, H. (2012 [1977]). "Does Order Exist in World Politics?" in The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. Palgrave Macmillan, 22-51; 51-74. Dunne, T. (2010) "The English School" in International Relations Theories: Discipline and Diversity (eds.) Dunne, T., Kurki, M., Smith, S. Oxford: Oxford University Press: 132-153.
6) Neo-Realizm ve Neo-Liberalizm
7) Marksizm, Neo-Marksizm ve Eleştirel Teori Lenin, V. (1917). Imperialism: The Highest Stage of Capitalism. 23-49. Wallerstein, I. (2006). World-Systems Analysis: An Introduction. Durham: Duke University Press, 23-41. Cox, R. W. (1981). "Social Forces, States and World Orders: Beyond International Relations Theory". Millennium - Journal of International Studies, 10(2), 126–155. Marx, K. and Engels, F. (1965). Manifesto of the Communist Party. Peking: Foreign Languages Press. Leonard, E. K. (2018). "Marxism: Why Social Class Matters" in Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield, 62-82. Schwatzmantel, J. (2015). The Routledge Guidebook to Gramsci's Notebooks. New York: Routledge, 150-189. Linklater, A. (1992). "The Question of the Next Stage in International Relations Theory: A Critical-Theoretical Point of View". Millennium - Journal of International Studies, 21(1), 77–98. Schouten, P (2008) ‘Theory Talk #13: Immanuel Wallerstein on World-Systems, the Imminent End of Capitalism and Unifying Social Science’.
8) Arasınav
9) Sosyal İnşacılık ve Post-Yapısalcılık Wendt, A. (1992). "Anarchy is what States Make of it: The Social Construction of Power Politics". International Organization, 46(2), 391–425. Buzan, B.,Waever, O., de Wilde, J. (1998). "Security Analysis: Conceptual Apparatus" in Security: A New Framework for Analysis. Lynne Rienner Publishers, 21-48. Finnemore, M. and Sikkink, K. (1998). “International Norm Dynamics and Political Change”. International Organization, 52(4), 887-917. Shapiro, M. (1989). "Textualizing Global Politics" in International/Intertextual Relations: Postmodern Reading of World Politics (eds.) Der Derian, J. and Shapiro, M. Lexington Books: 11-23. D. Ba, A. and Hoffmann, M. J. (2018). "Social Constructivism: The Power of Ideas and Norms" in Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield, 82-107. Shinko, R. E. (2018). "Postmodernism: Rethinking the Study of International Relations" in Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield, 135-155.
10) Feminizm Enloe, C. (2014). "Gender Makes the World Go Round: Where are the Women?" in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics. University of California Press, 1-37. Tickner, A. J. (2001). "Troubled Encounters: Feminism Meets IR" in Gendering World Politics: Issues and Approaches in the Post-Cold War Era. New York: Columbia University Press, 9-35. Hooper, C. (2001). Manly States: Masculinities, International Relations, and Gender Politics. New York: Columbia University Press, 77-117. Sjoberg, L. (2018). "Feminism: Seeing Gender in Global Politics" in Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield, 107-135. Weber, C. (2016). Queer International Relations: Sovereignty, Sexuality, and the Will to Knowledge. Oxford: Oxford University Press, 192-201. Sayan, P. (2023). “Adopting a Feminist Approach to Armenia-Turkey Normalization”. Heinrich Böll Stiftung Tbilisi.
11) Post-colonialism Du Bois, W. E. B. (1915). “The African Roots of War”. The Atlantic. Fanon, F. (2004 [1961]). "On Violence" in The Wretched of the Earth. New York: Grove Press, 1-62. Spivak, G. C. “Can the Subaltern Speak?” in Reflections on the History of an Idea: Can the Subaltern Speak? (ed. Morris, R. C.) New York: Columbia University Press: 21-81. Seth, S. (2011). “Postcolonial Theory and the Critique of International Relations”. Millennium-Journal of International Studies, 40(1), 167-183. Said, E. (2003 [1978]). "Latent and Manifest Orientalism" in Orientalism. Penguin Books, 201-226. Grovogui, S. N. (2010) "Postcolonialism" in International Relations Theories: Discipline and Diversity (eds.) Dunne, T., Kurki, M., Smith, S. Oxford: Oxford University Press: 247-266. W.E.B. Du Bois (1961). A Recorded Autobiography.
12) Yeşil Teori Eckersley, R. (2004). The Green State: Rethinking Democracy and Sovereignty. London: MIT Press, 19-53. Dobson, A. (2007[1990]). Green Political Thought. Routledge, 10-53. Eckersley, R. (2010) "Green Theory" in International Relations Theories: Discipline and Diversity (eds.) Dunne, T., Kurki, M., Smith, S. Oxford: Oxford University Press: 266-287. Charalambides, N. and Sayan, P. (2023). “Can Climate Crisis Lead to Bridge-Building across the Aegean?” Friedrich Ebert Stiftung.
13) Küresel Uluslararası İlişkiler Acharya, A. (2014). “Global International Relations (IR) and Regional Worlds: A New Agenda for International Studies”. International Studies Quarterly, 58(4), 647-659. https://academic.oup.com/isq/article/58/4/647/1807850 Nkiwane, T. C. (2001). “Africa and International Relations: Regional Lessons for a Global Discourse”. International Political Science Review, 22(3), 279-290. Johnston, A. I. (2012). “What (If Anything) Does East Asia Tell Us About International Relations Theory?” Annual Review of Political Science, 15(1), 53-78. SIS Global IR Dialogues (2021). Bilgin, P. (2018). “How to Globalise IR?”.
14) Simülasyon
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Leonard, E. K. (2018). Building Your IR Theory Toolbox: An Introduction to Understanding World Politics (eds.) Leonard, E. K. Rowman&Littlefield.
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Uluslararası İlişkiler alanındaki farklı paradigmalar, temel kuramsal yaklaşımlar ve metodolojileri tanır,
2) Güncel küresel siyasi konularla ilgili analiz yapabilir,
3) Siyasi konuları eleştirel düşünce ve açık fikirlilikle ele alabilir,
4) Bağımsız akademik araştırma yürütebilir,
5) Kişisel, toplumsal ve akademik etik normları tanır,

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 2 10 20
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 104
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 28 28
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 146
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6