ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Psikoloji (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313MEEOZ-PSY0135 Psychopathology 3 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: English
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. ZEKAVET AYLİN İLDEN KOÇKAR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciler güncel bilime dayalı olarak psikopatolojinin temellerini öğrenecek ve tartışmaları değerlendirmek, kendi fikirlerini formüle etmek ve akıl hastalığına ilişkin popüler kavramları bilime dayalı olanlardan ayırt etmek için eleştirel düşünme becerilerini derinleştireceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu derste aşağıdaki sorular ve amaçlar ele alınacaktır:
“Anormal davranış nedir?”
• Anormal davranışların sınıflandırılması ve değerlendirilmesi ile ilgili konuları anlamak.
• DSM-V'de tanımlandığı şekliyle psikolojik bozuklukların klinik görünümlerini tanımak.
“Anormal davranış nasıl gelişir?”
• Çeşitli teorik modelleri (örn. biyolojik, bilişsel, davranışsal, hümanist, psikodinamik) ve bu bozuklukların gelişimi üzerine güncel ampirik araştırmaları göz önünde bulundurmak
“Anormal davranış nasıl tedavi edilir?”
• Ruh sağlığı profesyonellerinin bozukluklara yönelik olarak kullandığı tedavi yöntemleri hakkında bilgi edinmek.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Anormal davranışların nasıl tanımlandığı, sınıflandırıldığı ve araştırıldığını açıklamak
  2) Anormal davranışa ilişkin ilk görüşleri ve çağdaş görüşün gelişimini anlamak
  3) Anormal davranışlar için nedensel faktörleri ve bakış açılarını açıklamak.
  4) Değerlendirme ve tanı sürecini anlamak ve açıklamak
  5) Stres ve fiziksel ve ruhsal sağlık arasındaki ilişkiyi açıklamak.
  6) Panik, anksiyete, obsesyonlar ve bunlarla ilişkili bozuklukları açıklamak
  7) Duygudurum bozuklukları ve intihar davranışını açıklamak
  8) Somatik belirti bozukluğu, disosiyatif bozukluklar, yeme bozuklukları, madde kullanımı bozuklukları, nörobilişsel bozukluklar, şizofreni ve nörogelişimsel bozuklukları açıklamak

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin tanıtımı, dersin müfredattaki yeri ve diğer derslerle ilişkisi Anormal Psikolojisi: Genel Bir Bakış ve Araştırma Yaklaşımları
2) Anormal Davranış İle İlgili İlk Görüşler
3) Nedensel Açıklamalar ve Bakış Açıları
4) Klinik Değerlendirme ve Tanı
5) Stres ve fiziksel ve ruhsal sağlık
6) Panik, Anksiyete, Obsesyonlar ve İlişkili Bozukluklar
7) Duygudurum Bozuklukları ve İntihar Davranışı
8) Ara Sınav
9) Somatik Belirti Bozukluğu ve Disosiyatif Bozukluklar
10) Yeme Bozuklukları ve Obezite
11) Kişilik Bozuklukları
12) Madde ile İlişkili Bozukluklar
13) Şizofreni ve Dİğer Psikotik Bozukluklar
14) Nörobilişsel Bozukluklar
15) Çocukluk ve Ergenlik Dönemine Özgü Bozukluklar (Nörogelişimsel Bozukluklar)
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: [1] Notes containing lecture slides will be shared with students.
[2] Hooley, J.M., Nock, M., & Butcher, J.N. (2020). Abnormal Psychology (18th ed.). Pearson. ISBN: 9780135190968 (Main textbook)*
[3] Comer, Ronald J. (2016). Fundamentals of Abnormal Psychology (8th Edition). NY: Worth Publishers.
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme
2) Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme 3
3) İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme
4) Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme 3
5) Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme 2
6) Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme 1
7) Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme
8) Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme 4
9) Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme 2
10) Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme 3
11) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Vaka Çalışması
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 84
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 1 2
Ara Sınavlar 1 24 24
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 24 24
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 134
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5