DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
70313TATOZ-KLP0042 | Klinik Psikolojide İstatistik | 1 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi Dr. AHMET ALTINOK |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Ders, bilimsel yöntem ilke ve prensipleri çerçevesinde klinik psikoloji alanına ilişkin araştırma yöntemleri, uygulama alanları, deneysel modeller ve istatistiksel analizlere ilişkin teorilerin kavranması, istatistiksel test analizlerinin sosyal bilimlerde sıklıkla kullanılan SPSS (Sosyal Bilimler için İstatistik Paket Programı) ara yüzü üzerindeki uygulamaları, ilgili test bulgularının betimlenmesi, yorumlanması ve raporlanmasına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlar |
Dersin İçeriği: | Klinik Psikoloji alanında araştırmaların tasarlanması, verilerin toplanması, düzenlemesi, uygun istatistiksel testlerle analiz edilmesi ve elde edilen sonuçların yorumlanması, betimlenmesi ve rapor edilmesine ilişkin genel kavram, teori bilgiler ile istatiksel analiz yöntemlerinin SPSS ara yüzü üzerindeki uygulamalara yönelik işlem adımlarını kapsar. |
Dersle ilgili kaynakların, makalelerin öncesinde okunarak bilimsel hazırlığın yapılması. Dersin uygulama kısmı için verilecek verilerin indirilerek, ders öncesi gerekli hazırlıkların yapılması. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Klinik psikoloji çalışmaları için bilimsel yöntem ilke ve prensipleri çerçevesinde hipotetik bir bilimsel araştırma önerisi ve deneysel model sunar. |
||
2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistik ve istatistiksel analizlere ilişkin temel kavramları bilir. |
||
3) Veri analizi için uygun istatistiksel tekniklerin seçimine ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) SPSS ara yüzü üzerinde verilerin betimlenmesine ve istatistiksel testlerin uygulanmasına yönelik işlem adımlarını bilir. |
||
2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistiksel analiz bulgularını/sonuçlarını yorumlayarak raporlar. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Dersin Tanıtımı, Bilimsel Yöntem ve İstatistik Giriş ve Terminoloji I: Yöntem Terminolojisi ve İstatistik Terminolojisine Giriş | ||
2) | Giriş ve Terminoloji 2 : Değişkenlerin (Moderatör ve mediator değişkenlerin tanımlanması ve kavranması vb.) sınıflandırılması, Normal Dağılım ve Merkeze Eğilim ve Dağılım Ölçümleri. | ||
3) | Giriş ve Terminoloji 3: Hipotez Test Etme (İşlem Adımları) ve İstatistiksel Karar | ||
4) | İstatistiksel Güç, Klinik Önem ve Etki Büyüklüğü | ||
5) | Tanımlayıcı (Betimsel) istatistikler, Normal Dağılım Sınaması ve Kararı, Uç Değerleri Kontrol Etme ve Normalliğin Görsel Kararı (histogram grafikleri) | ||
6) | Klinikte Doğru İstatistiksel Testin Seçimi ve Varsayımları ve Uygulamaları | ||
7) | SPSS Programının Tanıtımı: Veri Girişi ve Pratik Yollar | ||
8) | Ara-Sınav | ||
9) | Gruplar Arası İstatistiksel Karşılaştırmalar: T-test ve ANOVA modelleri ve Non-parametrik Karşılıkları | ||
10) | İki Yönlü ANOVA Modeli ve ANCOVA Analizi | ||
11) | Çoklu Regresyon Analizi: Varsayımlar ve Modelleri | ||
12) | Aracı ve Düzenleyicisi Etki Analizlerinin SPSS'te Çoklu Regresyon Modelleri ile Analizi | ||
13) | SPSS Process Makro ile Basit Aracılık ve Düzenleyici Etki Analizleri | ||
14) | İstatistiksel Analizlerin Raporlanması ve Bulguların Yorumlanması: Bir Bilimsel Makale Okuması | ||
15) | Final Exam |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Sunuları ve 3 Ana Kaynak: 1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık. 2. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2017), Doç. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık. 3. Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., 2013. Using Multivariate Statistics. 6th ed. Pearson, Boston, MA. 4. Ders Kapsamında Seçilmiş Bilimsel Araştırma ve Derleme Makaleleri |
Diğer Kaynaklar: | 1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık. (Temel Ders Kaynağı) 2. Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı (1. Baskı, 2015), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (Çev. Edt.: Mustafa Baloğlu), Nobel Yayınları (Temel Ders Kaynağı). 3. Using Multivariate Statistics (2013), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., (6th ed.) Pearson, Boston, MA. (Temel Ders Kaynağı, İngilizce) 4. Deneysel Desenler- Ön-test-Son-test, Kontrol Grubu, Desen ve Veri Analizi, Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık. (Yardımcı Kaynak) |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Psikolojik sorunların belirtilerini, gelişiminden ve sürmesinden sorumlu faktörleri tanıyabilme | |
2) | Psikolojik sorunlarda tedavi planını literatürde bulunan bilimsel veriler ve danışanın kültürel özelliklerini göz önüne alarak oluşturabilme | |
3) | Klinik değerlendirme, vaka formülasyonu oluşturma, uygun terapi yöntemleri seçme ve uygulama sırasında bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımını esas alır | |
4) | Klinik uygulamaları değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili karar alabilme | |
5) | Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına yansıtabilme | |
6) | Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlarla işbirliği yapabilme | |
7) | Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakim olma | |
8) | Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürürken mesleki etik ilkelerini dikkate alma | |
9) | Klinik çalışmalarında en etkili sonuca ulaşmada gereken bilgi ve görüşü kazanmak için kaynaklara ya da süpervizöre ihtiyacı olduğunun farkına varabilme | |
10) | Araştırma sorusu üretme ve desen tasarlayarak araştırma yürütme temel becerisi geliştirebilme |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Tez Sunma | |
Uygulama Sınavı | |
Tartışmalara Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 3 | % 45.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 5.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 0.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Ders | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | 3 | 9 | |
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 2 | 16 | |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 95 | |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Kısa Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 22 | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 36 | |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 58 | |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 153 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |