ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Klinik Psikoloji TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313TATOZ-KLP0042 Klinik Psikolojide İstatistik 1 Bahar 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Dr. AHMET ALTINOK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, bilimsel yöntem ilke ve prensipleri çerçevesinde klinik psikoloji alanına ilişkin araştırma yöntemleri, uygulama alanları, deneysel modeller ve istatistiksel analizlere ilişkin teorilerin kavranması, istatistiksel test analizlerinin sosyal bilimlerde sıklıkla kullanılan SPSS (Sosyal Bilimler için İstatistik Paket Programı) ara yüzü üzerindeki uygulamaları, ilgili test bulgularının betimlenmesi, yorumlanması ve raporlanmasına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlar
Dersin İçeriği: Klinik Psikoloji alanında araştırmaların tasarlanması, verilerin toplanması, düzenlemesi, uygun istatistiksel testlerle analiz edilmesi ve elde edilen sonuçların yorumlanması, betimlenmesi ve rapor edilmesine ilişkin genel kavram, teori bilgiler ile istatiksel analiz yöntemlerinin SPSS ara yüzü üzerindeki uygulamalara yönelik işlem adımlarını kapsar.

Derse Özgü Kurallar

Dersle ilgili kaynakların, makalelerin öncesinde okunarak bilimsel hazırlığın yapılması. Dersin uygulama kısmı için verilecek verilerin indirilerek, ders öncesi gerekli hazırlıkların yapılması.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Klinik psikoloji çalışmaları için bilimsel yöntem ilke ve prensipleri çerçevesinde hipotetik bir bilimsel araştırma önerisi ve deneysel model sunar.
  2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistik ve istatistiksel analizlere ilişkin temel kavramları bilir.
  3) Veri analizi için uygun istatistiksel tekniklerin seçimine ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) SPSS ara yüzü üzerinde verilerin betimlenmesine ve istatistiksel testlerin uygulanmasına yönelik işlem adımlarını bilir.
  2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistiksel analiz bulgularını/sonuçlarını yorumlayarak raporlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı, Bilimsel Yöntem ve İstatistik Giriş ve Terminoloji I: Yöntem Terminolojisi ve İstatistik Terminolojisine Giriş
2) Giriş ve Terminoloji 2 : Değişkenlerin (Moderatör ve mediator değişkenlerin tanımlanması ve kavranması vb.) sınıflandırılması, Normal Dağılım ve Merkeze Eğilim ve Dağılım Ölçümleri.
3) Giriş ve Terminoloji 3: Hipotez Test Etme (İşlem Adımları) ve İstatistiksel Karar
4) İstatistiksel Güç, Klinik Önem ve Etki Büyüklüğü
5) Tanımlayıcı (Betimsel) istatistikler, Normal Dağılım Sınaması ve Kararı, Uç Değerleri Kontrol Etme ve Normalliğin Görsel Kararı (histogram grafikleri)
6) Klinikte Doğru İstatistiksel Testin Seçimi ve Varsayımları ve Uygulamaları
7) SPSS Programının Tanıtımı: Veri Girişi ve Pratik Yollar
8) Ara-Sınav
9) Gruplar Arası İstatistiksel Karşılaştırmalar: T-test ve ANOVA modelleri ve Non-parametrik Karşılıkları
10) İki Yönlü ANOVA Modeli ve ANCOVA Analizi
11) Çoklu Regresyon Analizi: Varsayımlar ve Modelleri
12) Aracı ve Düzenleyicisi Etki Analizlerinin SPSS'te Çoklu Regresyon Modelleri ile Analizi
13) SPSS Process Makro ile Basit Aracılık ve Düzenleyici Etki Analizleri
14) İstatistiksel Analizlerin Raporlanması ve Bulguların Yorumlanması: Bir Bilimsel Makale Okuması
15) Final Exam
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Sunuları ve 3 Ana Kaynak:
1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık.
2. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2017), Doç. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık.
3. Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., 2013. Using Multivariate Statistics. 6th ed. Pearson, Boston, MA.
4. Ders Kapsamında Seçilmiş Bilimsel Araştırma ve Derleme Makaleleri
Diğer Kaynaklar: 1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık. (Temel Ders Kaynağı)
2. Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı (1. Baskı, 2015), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (Çev. Edt.: Mustafa Baloğlu), Nobel Yayınları (Temel Ders Kaynağı).
3. Using Multivariate Statistics (2013), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., (6th ed.) Pearson, Boston, MA. (Temel Ders Kaynağı, İngilizce)
4. Deneysel Desenler- Ön-test-Son-test, Kontrol Grubu, Desen ve Veri Analizi, Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık. (Yardımcı Kaynak)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Psikolojik sorunların belirtilerini, gelişiminden ve sürmesinden sorumlu faktörleri tanıyabilme
2) Psikolojik sorunlarda tedavi planını literatürde bulunan bilimsel veriler ve danışanın kültürel özelliklerini göz önüne alarak oluşturabilme
3) Klinik değerlendirme, vaka formülasyonu oluşturma, uygun terapi yöntemleri seçme ve uygulama sırasında bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımını esas alır
4) Klinik uygulamaları değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili karar alabilme
5) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına yansıtabilme
6) Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlarla işbirliği yapabilme
7) Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakim olma
8) Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürürken mesleki etik ilkelerini dikkate alma
9) Klinik çalışmalarında en etkili sonuca ulaşmada gereken bilgi ve görüşü kazanmak için kaynaklara ya da süpervizöre ihtiyacı olduğunun farkına varabilme
10) Araştırma sorusu üretme ve desen tasarlayarak araştırma yürütme temel becerisi geliştirebilme

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Tez Sunma
Uygulama Sınavı
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 3 % 45.00
Ara Sınavlar 1 % 5.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 0.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 42
Laboratuvar
Uygulama 3 9
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler 2 16
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 95
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav
Ara Sınavlar 1 22
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 36
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 58
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 153
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6