ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Ameliyathane HizmetleriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50914METOZ-ATH0133 Temel Anestezi 2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KÜBRA KELLECİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel Anestezi ilkeleri ve teorik esasları konusunda bilgi ve beceri kazanır.
Dersin İçeriği: 1) Temel anestezi ilkeleri ve teorik esasları bilir
2) Temel solunum ve dolaşım fizyolojisini bilir
3) Monitorizasyon nedir, nasıl yapılır öğrenir
4) Temel ve ileri yaşam desteği bilir
5) Anestezi cihazını tanır.
6) Genel anestezi ilaçlarını tanır
7) Lokal anestezi ilaçlarını tanır
8) Bölgesel anestezi nedir, tipleri nelerdir
öğrenir.

Derse Özgü Kurallar

1.Sözel Anlatım, 2.Tartışma, 3.Problem Çözme, 4.Deney,
5.Örnek Olay, 6.Drama, 7.Buluş Yoluyla, 8. Proje, 9.Bilgisayar
Destekli, 10.Labaratuvar, 11.Gösterip Yaptırma, 12.SoruCevap, 13.Beyin Fırtınası, 14.Grup Çalışması, 15.Bireysel
Çalışma, 16.Sunum

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Anestezi uzmanı ve teknikerinin çalışma alanlarını ve görevlerini sıralayabilecektir.
  2) Yoğun bakımda anestezi uygulamaları ve solunum tedavisi ilkelerini sıralayabilecektir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Anestezinin tanımı, uygulama yolları,tarihçesi,anestezi teorileri, ve Anestezi Doktoru ve Teknikerinin Yasal Sorumluluğu.
2) Ameliyathanenin tanımı ve çalışma prensipleri, Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon
3) Anestezi çeşitleri.Genel anestezi öncesi hastayı değerlendirme,hasta ve malzeme hazırlığı. Premedikasyon
4) Anestezide kullanılan yardımcı ekipmanlar(airway, yüz maskesi, laringoskop, ETT, LMA, kombi tüp, infüzyon pompası, kan pompası, fiberoptik malzemeler).Anestezide kullanılan araç-gereç ve ortamın kontrol, temizlik ve sterilizasyonu
5) Genel anestezi idamesi,Anestezi idamesinde hayati bulguların takibi
6) Anestezi indüksiyonu
7) genel konu tekrarı
8) ara sınav
9) Genel anestezi uygulama sonlandırma
10) Hasta Pozisyonları Formlar(Hasta dosyası, hasta onam formu, anestezi formu vb.)
11) Anestezi cihazı ve ekipmanları(medikal gaz kaynakları, yedek gaz silindirleri, solunum devreleri, anestezi cihazının kontrolü-kullanımıparçalarının bakımı ve takibi).
12) Hava yolu açıklığı,havayolu açmada kullanılan gereçler alternatif hava yolu yöntemleri,endotrakeal entübasyon.
13) Sıvı ve elektrolitler
14) Anestezide önemli fizik kurallar ve ölçü birimleri,izlem,ölçüm ve kayıt yöntemleri
15) Monitorizasyon.
16) final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: öğretim görevlisi ders notu
Diğer Kaynaklar: 1. Klinik Anesteziyoloji, Morgan E, Çeviri Editörleri M. Tulunay ve H. Çuhruk, ISBN 978-975-277-164
2. Klinik Anestezi, Zeynep Kayhan, 3. Baskı, Logos Yayıncılık, 2006

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Steril olarak cerrahi önlük, eldiven gibi kıyafetleri giyer. 1
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Ameliyathane odasını tanır. 2
1) Ameliyathane hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
1) Ameliyat sırasında güvenliği için gerekli önlemleri alır. 1
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Cerrahi aseptik teknikleri bilir. 1
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Ameliyat malzemelerinin sayılma tekniklerini bilir.
2) Ameliyathane ortamında sterilizasyonun korunması ve sürdürülmesini sağlar.
2) Cerrahi ekipmanları bilir. 1
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Hasta güvenliğinin önemini kavrar.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Steril bohça açma tekniklerini bilir. 1
3) Hastaya pozisyon verilirken gerekli önemleri alır.
3) Ameliyata özgü hastaya pozisyon verir. 2
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Ameliyathanede kullanılan cihazları tanır. 1
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Ameliyat sonrası cerrahi aletlerin sterilizasyonunu sağlar. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Bir sonraki ameliyat için ameliyathanenin hazırlanması aşamalarını bilir. 4
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
6) Hasta haklarını ve meslek etiğini bilir. 1
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 14 28
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 63
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 101
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4