DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60314GETOS-SOS2230 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği | 0 | Güz |
2 | 0 | 2 | 3 |
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NİLAY ÖZER PELVANOĞLU |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Toplumsal cinsiyet konusundaki temel çalışmaları ve tartışmaları öğrencilerimize aktarmak bu dersin temel amacıdır. Sosyokültürel bir olgu olarak tanımlanan toplumsal cinsiyetin ekonomi, siyaset, toplum ve kültür alanlarındaki işbölümü ve pratiklerin düzenlenmesinde nasıl bir yere sahip olduğu ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yarattığı sorunlar hakkında bilgi aktarılır. Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Feminist Hareket, Kadın Çalışmaları, Eleştirel Erkeklik Çalışmaları, Queer teori gibi alanların ortaya koyduğu temel kaynaklar tanıtılır. Dünyada ve Türkiye'de kadın hareketlerinin gelişimi ve kazanımları, Feminist teorinin kurucu kaynaklarından aktarmalarla tartışılır. İnsanların eşit haklara ve fırsatlara sahip olduğu, eril tahakkümün ve ataerkil şiddetin yerine cinsiyet eşitliğiyle sağlanmış akılcı, barışçıl, insan haklarına ve etiğe uygun bir yaşamı inşa etmenin kaçınılmaz önemi vurgulanır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin içeriğini Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Feminist Hareket ve Kadın Çalışmaları alanlarındaki temel kavramlar ve tartışmalar oluşturur. Toplumsal cinsiyet ve temel kavramlar Dünyada ve Türkiye'de kadın hareketleri, Eğitim, ekonomi, istihdam alanlarında cinsiyet eşitsizliği, Cinsiyet eşitliğini sağlamış ülkelerdeki refah, "Erkeklik" performansları ve eril şiddet, Cinsiyet eşitliğinin sağlanması konusundaki çalışmalar, Türkiye'de cinsiyet çalışmaları |
Derste devam zorunluluğu vardır. Öğrenciler mazeretleri bağlamında sadece üç kez derse gelmeyebilir. Üç haftayı aşan öğrenciler dersten kalır. Dersin zorunlu kaynakları öğrenciler tarafından edinilir. Derste önerilen belgesel ve filmler izlenir, makaleler okunur. Küçük sınav ve ödevler için izlence üzerindeki tarihler takip edilir. Küçük sınavın mazeret sınavı yoktur. Ödev kesinlikle özgün olmalıdır. Çalıntı cümleler içeren ödevlere not verilmez. Yoklamalar canlı dersler üzerinden alınır. Asenkron içerikleri takip etmek zorunludur ancak yoklama yerine geçmez. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bu dersi alan öğrenciler toplumsal cinsiyet çalışmaları ve feminist teori alanlarındaki temel kavramları öğrenir. |
||
2) Öğrenciler, dünyada ve Türkiye'de feminist hareketin tarihi konusunda bilgi sahibi olurlar. Feminist öncüler, mücadeleleri ve kitapları ile öğrencilere tanıtılır. |
||
3) Derste yapılan incelemeler, okuma ve tartışmalar sonucunda öğrenciler, siyaset, ekonomi, felsefe, edebiyat, tarih yazımı, din, şehir planlama, istihdam, toplumsal örgütleniş, kamusal alan-özel alan, cinsellik ve gündelik yaşam bağlamlarını kuran ataerkil yapıyı analiz edebilirler. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler, feminist teori, eleştirel erkeklik çalışmaları, Queer teori hakkında bilgi sahibi olarak bunları demokrasi ve insan hakları bağlamında değerlendirebilir. |
||
2) Öğrenciler, Birleşmiş Milletler'in ve gelişmiş ülkelerin, toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak üzere yaptığı çalışmaları takip edebilirler ve toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamakta başarılı olmuş ülkelerle diğerlerini refah seviyesi, demokrasi, şiddet gibi konularda karşılaştırabilirler. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler, bu dersten edindikleri bilgi, yaklaşım ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumun çeşitli kesimlerinde, kurumlarda, siyasi katılım, eğitim ve istihdam gibi alanlarda toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması için projeler üretebilirler, sosyal sorumluluk üstlenebilirler. |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğrencilerin edinmesi gereken zorunlu ders kitapları şunlardır: Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Hazırlayan: Feryal Saygılıgil. Ankara: Dipnot Yayınları, 2022. Bell Hooks. Feminizm Herkes İçindir. Çev. Ece Aydın ve diğer. İstanbul: BGST Yayınları, 2019. |
Diğer Kaynaklar: | Angela Davis. Kadınlar, Irk ve Sınıf. Çev. Selda Arıt. Ankara: Heretik Yayın, 2021. Bell Hooks. Feminizm Herkes İçindir. Çev. Ece Aydın ve diğer. İstanbul: BGST Yayınları, 2019. Eleştirel Feminizm Sözlüğü. Haz. Helena Hırata ve diğer. Çev. Gülnur Acar Savran. Ankara: Dipnot Yayınları, 2015. Fatmagül Berktay. Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayıncılık, 2018. Fatmagül Berktay. Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Yayınları, 2019. Feminizm. Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 10. Ed. Tanıl Bora. İstanbul: İletişim Yayınları, 2020. Gülnur Acar Savran. Beden Emek Tarih: Diyalektik Bir Feminizm İçin. Ankara: Dipnot Yayınları, 2019. Mary Wollstonecraft. Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. Çev. Deniz Hakyemez. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2021. Merry E. Wiesner-Hanks. Tarihte Toplumsal Cinsiyet. Çev. Merak Çiyan Şenerdi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2022. Sara Ahmed. Feminist Bir Yaşam Sürmek. Çev. Beyza Sümer Aydaş. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2017. Serpil Sancar. Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet Kadınlar Aile Kurar. İstanbul: İletişim Yayınları, 2013. Simone De Beauvoir. İkinci Cinsiyet. İki cilt. Çev. Gülnur Acar Savran. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2021. Şirin Tekeli. Feminizmi Düşünmek. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,2017. Tanıl Bora. "Feminizm". Cereyanlar: Türkiye'de Siyasi İdeolojiler. İstanbul: İletişim Yayınları, 2020. 741-819. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme | |
2) | Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme | |
3) | Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme | |
4) | İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme. | |
5) | Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime | |
6) | Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme | |
7) | Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme. | |
8) | Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme. | |
9) | Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme | |
10) | Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme | |
11) | Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme. | |
12) | Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Gösterim | |
Okuma | |
Ödev | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 15 | 2 | 30 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 15 | 30 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 68 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 3 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 71 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 3 |