ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Tıbbi Görüntüleme TeknikleriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50533TATOZ-FIZ3101 Temel Fizik 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi STAFF
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel fiziğe ilişkin temel kavramlar arasındaki ilişkileri anlamak ve problem çözme becerisi geliştirmek.
Dersin İçeriği: Bu ders; vektörel ve skaler büyüklükler, vektörel ve skaler işlemler, kinematik değişkenler ve hareket, Newton'un hareket yasaları, Newton'un hareket yasaları uygulamaları, iş-güçü-enerji uygulamaları, coulomb yasası, elektrik alan, elektromanyetik spektrum, amper-ohm-joule yasası ; konularını içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fiziğin temel konularına ait teorik bilgileri ve dayandığı prensipleri açıklar.
  2) Fiziksel temel büyüklükleri tanımlar.
  3) Vektörel ve skaler nicelikleri tanımlar.
  4) Kuvvet kavramını, Newton hareket yasalarını ve enerji korunumu prensibini açıklar.
  5) Coulomb yasası ve elektrik alan kavramlarını açıklar.
  6) Enerji, frekans ve dalgaboyu arasındaki ilişkiyi açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Vektörlerle ilgili matematik işlemleri yapar.
  2) Temel fizik kavramları arasındaki ilişkiler ile matematiksel becerisini geliştirir.
  3) Temel fizik yasalarını ve denklemlerini ilgili problemin çözümünde uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fiziksel problemleri çözebilmek için analitik bakış açısı kazanır.
  2) Alanına yönelik uygulamalarda karşılaşacağı sorunlara alternatif çözüm önerileri geliştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ölçme ve birim sistemleri, Vektörel ve skaler büyüklükler Ders Notları
2) Vektörel ve skaler büyüklükler Ders Notları
3) Vektörel ve skaler işlemler Ders Notları
4) Newton'un hareket yasaları Ders notları
5) Newton'un hareket yasaları uygulamaları-I Ders Notları
6) Newton'un hareket yasaları uygulamaları-II Ders Notları
7) Soru Çözümü
8) Ara sınav Ders Notları
9) Kinematik Değişkenler ve Hareket Ders Notları
10) İş-Güç-Enerji Ders Notları
11) Coulomb yasası ve Elektrik alan Ders Notları
12) Coulomb yasası ve Elektrik alan uygulamaları
13) Elektromanyetik spektrum Ders Notları
14) Soru Çözümü
15) Genel tekrar Ders Notları
16) Final Ders Notları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Görevlisi Ders Notları
Feynman, R.P., Sands, M., Leighton, R. (2017) Feynman Fizik Dersleri (1. ve 2.cilt). (Z. Aydın, Çev.) Alfa Yayınları
Diğer Kaynaklar: Serway, R.A., Beichner, R.J. (2016). Fizik (1. ve 2.cilt). Palme Yayıncılık
Walker, J., Halliday, D., Resnick, R. (2014). Fiziğin Temelleri (1. ve 2.cilt). (B.G. Akınoğlu, H.M. Alev, Çev.) Palme Yayınevi
Kuhn, K.F. (2016) Temel Fizik (A.G. Tanır, K. Koç, Çev.) Nobel Yayıncılık
Alpar, M.A. (2019) Doğayı Öğrenmek: Fizik. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 4
1) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı tanımlar.
1) Tıbbi görüntüleme cihazlarına ait bütün araç ve sistemleri kurallarına ve tekniklerine uygun şekilde kalite kontrollerini ve bakımını açıklar. 3
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Tıbbi görüntülemeye özgü tıbbi terim ve terminolojiyi tanımlar.
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar.
2) Tıbbı görüntüleme yöntemlerine ait cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar.
2) Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomiyi ve insan fizyolojisini tanımlar.
2) Hasta ve hasta yakınları ile meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar.
2) Tıbbi görüntüleme öncesi hasta hazırlığı sürecini tanımlar.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 3
3) Radyodiagnostik alanında (Konvansiyonel ve Dijital Radyoloji, Floroskopi, Dijital Substraksiyon Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans Görüntüleme) teorik ve uygulamalı bilgiyi açıklar. 3
3) Görüntüleme sonrası dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler.
3) Uygulanacak tıbbi görüntüleme işlemine ait süreci hastaya açıklar.
3) X-ışını sistemleri hakkında teorik ve uygulamalı olarak temel bilgi ve çalışma prensiplerini açıklar. 5
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak radyasyon ve çalışma sistemleri hakkında temel bilgileri açıklar. 5
4) Görüntüleme ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlama ile doğru ışınlama faktörünü tespit eder. 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Nükleer tıp ve radyoterapi alanında kullanılan tedavi-tanı sürecini açıklar. 2
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) Radyasyon güvenliği prosedürlerini listeler. 4
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 4
6) İyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazları ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip listeler. 4
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 33
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 68
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3