ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Halkla İlişkiler ve TanıtımSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50322METOZ-HIT0011 Araştırma Yöntem ve Teknikleri 1 Güz 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AKİF KEMAL KARATEPE
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrenciye; araştırma yapma yeterliliği, araştırma konusu seçme, kaynak araştırması yapma, araştırma sonuçlarını değerlendirme ve sunum becerilerini geliştirmenin yanı sıra, pazarlama ve reklam araştırmalarının gerekliliği, çeşitleri ve uygulanışları ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bilim, bilimsel araştırma, hipotez, varsayım ve kuram kavramları. Bilimsel araştırma türleri. Bilimsel araştırma süreci. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin özellikleri. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin veri toplama teknikleri. Bilimsel bir araştırma raporunun yazma ve yorumlama teknikleri. Pazarlama ve reklam araştırmalarının teknikleri, güncel tekniklerini araştırma ve öğrenme kabiliyeti kazanımı.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) öğrenirler.
  2) Öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken araştırma sorularını bulabilir, hipotez kurabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, kavramsallaştırma yapabilir, ölçme yapabilir, veri toplayabilir, veri analizi yapabilir.
  2) Öğrenciler verileri değerlendirebilir, yorumlayabilir ve rapor yazma tekniklerini uygulayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kendi başına ve ekip arkadaşlarıyla birlikte bir araştırma projesi yürütebilir.
  2) Araştırma çerçevesinde ekip üyeleri ve araştırma yapılan alan ile ilgili olan kişilerle etkili iletişim kurabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bilim nedir? Bilimsel bilgi ve yöntem hakkında sınıf içi tartışma
2) Felsefenin bilim ile ilişkisi: Pozitivizim, Rasyonelizim, Ampirizim
3) Araştırmanın etik ilkeleri
4) Bilimsel Araştırma Yöntemleri : Nitel Araştırma
5) Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Nicel araştırma
6) Anket Hazırlama Teknikleri
7) Anket Uygulaması: Analiz,tablo,grafik ve kaynakça hazırlama
8) Ara sınav
9) Anket Analiz Öğrenci Sunumları
10) Geleneksel Pazarlama Araştırmaları
11) Nöropazarlama Araştırmaları
12) Kantitatif reklam etkinlik çalışmaları: Pre-Test, Post- Test
13) Kalitatif reklam etkinlik çalışmaları: Yüzyüze derinlemesine görüşme, grup çalışmaları
14) Reklam araştırmalarında psikolfizyolojik yöntemler
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1 – 2, W. Lawrence NEUMAN, Yayın Odası Yayınları
2- Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Prof.Dr.Veysel Sönmez , Füsun G. Alacapınar, Anı Yayınları
3- Tez Nasıl Yazılır?, Umberto ECO, Can Yayınları
4- Bilgi ve Özgürlük Sorunları, Noam Chomsky, BGST
5- Üniversite ve Ötesi - Genç Yetişkinler İçin Hayat Becerileri, Rengin Işık , Muhsine Itır Özgen , Esra Tuncer , Bülent Kılıç , Pınar Özbek, Koç Üniversitesi Yayınları
Diğer Kaynaklar: • Pazarlama Mesajlarının Etkinliği Açısından Geleneksel Pazarlama Araştırmaları ile Nöropazarlama Araştırmalarının Karşılaştırılması; ‘Sigara Paketleri Üzerinde ki Caydırıcı Mesajların, Sigara Kullanma Alışkanlıkları Üzerinde ki Etkisi’, Sevgi Nur KURUŞ SADEDİL, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi İstanbul, 2016
• Nöropazarlama: Reklam Etkinliğinin Psikofizyolojik Tekniklerle Değerlendirilmesi Üzerine Yapılmış Araştırmaların Gözden Geçirilmesi, Çağla Pınar UTKUTUĞ ve Sanem ALKİBAY, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 31, Sayı 2, 2013, s. 167-195
• TV Reklamlarının, Çocukların Seçme, Algı/ Tutum, Beğeni ve Tavsiye Etme Davranışlarına Etkisi: Geleneksel ve Yeni Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Sinem EYİCE BAŞEV, Doktora Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, 2015

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında ki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Toplumun değişen ihtiyaçlarını, beklentilerini saptayarak ele aldığı proje içinde kullanır. 2
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 3
1) Gelişen ve değişen dünyanın yeni kavramlarını analiz eder. 3
1) Kitle iletişim araçlarını mesajı doğru hedef kitleye aktarabilmek üzere kullanır.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Halkla İlişkiler ve Tanıtım mesleğinin kural ve uygulamalarına göre iletişim çalışmalarını bilir.
2) Sanat alanlarının iletişim çalışmalarında ki etkisini bilir.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Alana ait olan iletişim enstrümanları tanır.
2) Kurumsal kimlik oluşumu, değişimi ve etkilediği alanları yönetir.
3) Fotoğrafın mesaj değerini ve etkisini bilir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Hedeflenen amaca uygun mesaj üretimi gerçekleştirir.
3) Gösteren gösterilen ilişkisini anlam bilim üzerinden yorumlar.
3) Halkla İlişkiler ve Tanıtım faaliyetine uygun olan iletişim araçlarını belirler.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
4) Yeni pazar yaratma, lasman ve relasman çalışmalarıyla ciro artışına destek verir.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Halkla ilişkiler kampanya süreçlerini bilir.
4) Propaganda, reklam ve halkla ilişkiler araçlarının farklılıklarını tanır.
5) Basın sözcüsü, kurum sözcüsü gibi temsil alanlarında görev alır.
5) Sağlıklı iletişime ihtiyaç duyulan alana göre sosyal sorumluluk çalışmalarını hazırlar.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 3
5) Etkinliğin kampanya ile uyum ilişkisini açıklar.
6) Basın ilişkilerinin önemini kavrar.
6) Kurumun diline hakim olarak basın bülteni oluşturur.
6) Medya bütçesiyle uyumlu planlama yapar.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 1
7) İletişimin etkisini ölçümleyebilmek için gerekli bilgileri kullanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 1
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 2 4 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 3 3
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 81
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 18
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 99
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4