DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60312MEEOZ-POL0278 Turkish Foreign Policy 4 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: English
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. PINAR SAYAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin Türk dış politikasının gelişimini, dış politika yapım sürecini, dış politika yapımını etkileyen faktörleri ve aktörleri anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında Osmanlı'nın son döneminden günümüze Türk dış politikası kavramlar, kurumlar, faktörler ve aktörler üzerinden ele alınmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

Öğrencilerin haftalık ödevleri okumaları/izlemeleri/dinlemeleri beklenir. Dönem boyunca ek kaynaklar verilebilir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türk Dış Politikasının temel sorunlarını belirler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Geç Osmanlı döneminden günümüze kadar Türk Dış Politikası'ndaki farklı konulardaki süreklilikleri ve kopuşları anlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dış politika kararlarını farklı teori ve yöntemlerle analiz eder.
  2) Dış politika yapımında yerel ve uluslararası bağlamın, kurumların, aktörlerin ve fikirlerin rolünü analiz eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 8-31. Hudson, V. M. and Day, B. S. (2020). Foreign Policy Analysis: Classic and Contemporary Theory. London: Rowman & Littlefield, 22-93. Oran, B. (2018). “Türk Dış Politikasının Teori ve Pratiği” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 17-54.
2) Modern Türkiye Cumhuriyeti'nin Kuruluşu (1919-1923) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 31-56. Oran, B. (2018). “Kurtuluş Yılları: 1919-1923” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 95-239.
3) Modern Türkiye Cumhuriyeti'nin Kuruluşu (1919-1923) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 31-56. Oran, B. (2018). “Kurtuluş Yılları: 1919-1923” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 95-239.
4) Erken Cumhuriyet Dönemi (1923-1939) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 31-56. Oran, B. (2018). “Göreli Özerklik-1: 1923-1939” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 239-385.
5) Erken Cumhuriyet Dönemi (1923-1939) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 31-56. Oran, B. (2018). “Göreli Özerklik-1: 1923-1939” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 239-385.
6) 2. Dünya Savaşı (1939-1945) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 56-78. Oran, B. (2018). “Savaş Kaosunda Türkiye: Göreli Özerklik-2 1939-1945” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 385-477.
7) 2. Dünya Savaşı (1939-1945) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 56-78. Oran, B. (2018). “Savaş Kaosunda Türkiye: Göreli Özerklik-2 1939-1945” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 385-477.
8) Arasınav
9) Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 78-104. Oran, B. (2018). “Batı Bloku Ekseninde Türkiye-1 1945-1960” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 477-653.
10) Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 78-104. Oran, B. (2018). “Batı Bloku Ekseninde Türkiye-1 1945-1960” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 477-653.
11) Soğuk Savaş Dönemi (1960-1990) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 104-135. Oran, B. (2018). “Göreli Özerklik-3 1960-1980” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 653-855.
12) Soğuk Savaş Dönemi (1960-1990) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 104-135. Oran, B. (2018). “Göreli Özerklik-3 1960-1980” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 653-855. Oran, B. (2018). “Batı Bloku Ekseninde Türkiye-2 1980-1990” in Türk Dış Politikası Cilt II: 1980-2001. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 7-201.
13) Soğuk Savaş Sonrası Dönem (1990-2001) Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge, 135-259. Oran, B. (2018). “Küreselleşme Ekseninde Türkiye 1990-2001” in Türk Dış Politikası Cilt II: 1980-2001. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı), 201-601.
14) AKP Dönemi (2001'den beri) Yavuz, H. M. (2022). “The Motives behind the AKP’s Foreign Policy: Neo-Ottomanism and Strategic Autonomy”. Turkish Studies 23(5), 659-680. Cagaptay, S. (2009). "The AKP's Foreign Policy: The Misnomer of 'Neo-Ottomanism'". Silkroadstudies.org Akkoyunlu, K. (2021). “The Five Phases of Turkey’s Foreign Policy under AKP”. Social Research: An International Quarterly 88(2), 243-270. Taş, H. (2022). “Continuity through Change: Populism and Foreign Policy in Turkey” Third World Quarterly 43(12), 2869-2887. Başer, E. T. (2015). “Shift-of-axis in Turkish Foreign Policy: Turkish National Role Conceptions Before and During AKP Rule”. Turkish Studies 16(3), 291-309. Adar, S., Toygür, I. (2020). “Turkey, the EU and the Eastern Mediterranean Crisis: Militarization of Foreign Policy and Power Rivalry”. SWP Comment, No. 62/2020, Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP), Berlin. Dizdaroğlu, C., Sayan, P. (2022). “Türkiye’nin Dış Politikasında Öne Çıkan Uyuşmazlıklar 2022”, İstanbul Political Research Institute. Sayan, P., Dizdaroğlu, C. (2022). “Türkiye’de Dış Politikaya Yönelik Yaklaşım ve Algılar-2022”, İstanbul Political Research Institute. Sayan, P., Şar, E. (2021). “Türkiye’de Dış Politikaya Yönelik Yaklaşım ve Algılar-2021”, İstanbul Political Research Institute. Dizdaroğlu, C., Sayan, P. (2021). “Türkiye’nin Dış Politikasında Öne Çıkan Uyuşmazlıklar”, İstanbul Political Research Institute.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hale, W. (2013). Turkish Foreign Policy since 1774. London: Routledge.

Oran, B. (2018). “Türk Dış Politikasının Teori ve Pratiği” in Türk Dış Politikası Cilt 1: 1919-1980. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı).

Oran, B. (2018). “Küreselleşme Ekseninde Türkiye 1990-2001” in Türk Dış Politikası Cilt II: 1980-2001. İstanbul: İletişim Yayınları (22. Baskı)
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri ve kavramları tanımlayabilir,
2) Ulusal ve uluslararası siyasetteki temel aktörleri, dinamikleri, güç ilişkilerini tanımlayabilir,
3) Ulusal ve uluslararası siyasetteki güncel siyasal olay ve olguları analiz edebilir,
4) Bilgiyi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, farklı gruplara aktarabilir,
5) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanını diğer sosyal bilimler alanları ile ilişkileri doğrultusunda yorumlayabilir,
6) Problemleri analiz edebilir ve çözebilmek için inisiyatif alabilir,
7) Kamu yararı ve yurttaşlık bilinci doğrultusunda davranabilir,
8) Analitik, eleştirel ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir,
9) Öğrendiklerini iş hayatında uygulayabilir,
10) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilir,
11) Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir,
12) Uzmanlık bilgisini etik ve sosyal sorumluluk bilinci ile kullanabilir,
13) Ulusal ve uluslararası siyasal gelişmeleri, sosyal adalet ve insan hakları çerçevesinde değerlendirebilir,

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 112
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 14 14
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 40
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 152
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6