DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313MEEOS-POL0606 Political Psychology 3 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: English
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. ÖZLEM DENLİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı siyasal amaç güden her türlü tutum ve davranışı etkileyen psikolojik değişkenler ve süreçlerin anlaşılmasıdır.
Dersin İçeriği: Politik psikolojiye durum merkezli ve aktör merkezli yaklaşımlar ele alınacak; uyum ve itaat kuramları, liderlik, kutuplaşma, kitle hareketleri, şiddet, totalitarizm konuları bu bağlamda incelenecektir. Hakikat sonrası , dijital yankı odaları, şeffaflık toplumu gibi güncel siyasal kavramlar, psikolojik dinamiklerle ilişkileri içinde tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Siyasal tutum, davranış ve eylemi etkileyen psikolojik faktörleri tanır.
  2) Farklı siyaset psikolojisi kuramlarının kavram, yöntem ve çözümleme biçimlerini ayırt eder .
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Siyasal-tarihsel ve güncel olguları siyaset psikolojisinin temel kavram ve kuramları çerçevesinde çözümler.
  2) Bireysel ve kolektif psikolojik özelliklerin siyasal sonuçlarını, toplumsal yapı ve tarihsel dinamikler bağlamında değerlendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Siyasi şiddet, kutuplaşma ve dışlayıcı kimlik oluşumunun ardındaki psikolojik mekanizmaları çözümler.
  2) Siyasal liderler, hareketler, partiler ve rejimleri bireysel ve kolektif psikolojik dinamikler açısından değerlendirir.
  3) Hakikat sonrası siyaset, "psikopolitika", dijital kitle kontrolü gibi güncel tartışmalara katılır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Genel Giriş. Tanışma ve dersin tanıtımı
2) Siyaset psikolojisinde temel yaplaşımlar David Patrick Houghton (2016). Political Psychology: Situations, Individuals, and Cases (Introduction)
3) Siyaset psikolojisi ve sosyal psikoloji: Yaklaşımlar ve etkileşimler Christopher J. Hewer & Evanthia Lyons (Eds.). Political Psychology: A Social Psychological Approach
4) Totalitaryanizm ve psikoloji: Uyum, itaat ve ötesi Bauman, Z. (1989). Modernity and the Holocaust. Milgram, S. (1963). Behavioral Study of Obedience (Journal of Abnormal and Social Psychology) "Otomatik Portakal" filmi üzerin tartışma. Yönetmen: Stanley Kubrick
5) Totaliterliğin psikolojisi ve soykırım: Bauman ve Arendt'i birlikte düşünmek. Arendt, H. (1963). Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil. Arendt, H. (1951). The Origins of Totalitarianism. Bauman, Z. (1989). Modernity and the Holocaust. Bandura, A. (1999). "Moral Disengagement in the Perpetration of Inhumanities." Personality and Social Psychology Review. "Çöküş" filmi üzerine tartışma, Yönetmen: Oliver Hirschbiegel
6) Ara sınavlar
7) Siyasette dost- düşman ayrımının psikolojisi Carl Schmitt (2007). The Concept of the Political. Carl Schmitt (2005). Political Theology. Sunstein, C. R. (2002). "The Law of Group Polarization." Journal of Political Philosophy, 10(2), 175-195.
8) Şiddetin psikolojik ve toplumsal kökenleri: Disiplinler arası bir yaklaşım René Girard (1977). Violence and the Sacred. Discussions on the 1956 film "Moby Dick" by John Huston
9) Kitle toplumu ve siyaset psikolojisi Gustave Le Bon (1895). The Crowd: A Study of the Popular Mind. Arendt, H. (1951). The Origins of Totalitarianism. Adorno, T. & Horkheimer (1944). "Dialectic of Enlightenment"
10) Siyasette liderlik ve karizmatik otorite Weber, M. (1947). The Theory of Social and Economic Organization. Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity Sherif, M., & Sherif, C. W. (1969). Groups in Harmony and Tension: An Integration of Studies of Intergroup Relations
11) Popülist siyaset Mudde, C., & Kaltwasser, C. R. (2017). Populism: A Very Short Introduction Laclau, E. (2005). The Populist Reason Westen, D. (2007). The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation. Furedi, F. (2018). Populism and the Politics of Fear.
12) Gerçeklik sonrası siyaset ve medyanın rolü Westen, D. (2007). The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation. Lynch, M. (2018). The Political Economy of Truth: Post-Truth, Fake News, and the Power of Media Fisher, D. (2020). Fake News: A Psychological Perspective Rutenberg, J. (2017). The Role of Social Media in the Rise of Post-Truth Politics (The New York Times)
12) Sosyal medya çağı ve dijital yankı odaları Byung-Chul Han (2017). On the Digital Echo Chambers. Byung-Chul Han (2015). The Transparency Society.
13) Duygulanım kuramı ve siyasal sonuçları Anker, E., & Carter, A. C. C. (2017). Affective Politics: Emotion and Political Action. Thrift, N. (2007). Non-representational Theory: Space, Politics, Affect .
14) Günümüzde siyasal öznenin psikolojisi: Birey ve kolektif eylem Byung-Chul Han (2017). Psychopolitics: Neoliberalism and the New Power. Byung-Chul Han (2015). The Burnout Society. The Social Dilemma isimli dokümanter film üzerine tartışma
15) Genel tartışma
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derste kitaplar ve kitap bölümleriyle beraber seçilmiş makaleler de kullanılacaktır. Makalelere online.beykoz sitesine yüklenecektir

Books and book chapters as well as selected articles will be used in the course. Articles will be uploaded to online.beykoz

Diğer Kaynaklar: Houghton, David Patrick, Political Psychology: Situations, Individuals, Cases

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri ve kavramları tanımlayabilir,
2) Ulusal ve uluslararası siyasetteki temel aktörleri, dinamikleri, güç ilişkilerini tanımlayabilir,
3) Ulusal ve uluslararası siyasetteki güncel siyasal olay ve olguları analiz edebilir,
4) Bilgiyi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, farklı gruplara aktarabilir,
5) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanını diğer sosyal bilimler alanları ile ilişkileri doğrultusunda yorumlayabilir,
6) Problemleri analiz edebilir ve çözebilmek için inisiyatif alabilir,
7) Kamu yararı ve yurttaşlık bilinci doğrultusunda davranabilir,
8) Analitik, eleştirel ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir,
9) Öğrendiklerini iş hayatında uygulayabilir,
10) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilir,
11) Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir,
12) Uzmanlık bilgisini etik ve sosyal sorumluluk bilinci ile kullanabilir,
13) Ulusal ve uluslararası siyasal gelişmeleri, sosyal adalet ve insan hakları çerçevesinde değerlendirebilir,

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 3 14 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 14 14
Sunum / Seminer 1 14 14
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 80
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 140
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4