DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51022METOZ-ISG0224 Sektörel İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları 2 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Farklı iş alanlarına özgü tehlike, tehlikeden kaynaklı riskler, yapılan risk değerlendirme çalışmaları (Tehlike ve risklerin belirlenmesi, risklerin analiz edilmesi ve sıralanması, önlem ve tedbirlere karar verilerek uygulanması, takip edilmesi ve gözlenmesi), iyi uygulama örnekleri, eğitim ve bilgilendirme çalışmalarının davet edilen iş güvenliği profesyonelinden öğrenilmesi ve sektörlere ilişkin iletişim kanallarının oluşturulması
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrencilere farklı sektörler tanıtılmakta, sektörlere özgü tehlike ve riskler, iş kazaları ve meslek hastalıkları, iş güvenliği hizmetleri (risk değerlendirme, acil durum planlama, sağlık gözetimi, eğitim), kullanılan kişisel koruyucu donanımlar anlatılmakta ve iyi uygulamalar hakkında bilgi edinmektedir.

Derse Özgü Kurallar

Derse özgü kural bulunmamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) iş yaşamını oluşturan sektörleri bilir
  2) Farklı iş alanlarına özgü olarak iş sağlığı ve güvenliği özelinde yapılan uygulamaları bilir
  3) Farklı iş alanlarına özgü tehlike, risk, önlemleri bilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İş alanlarına ve yapılan işlere özgü farklı risk değerlendirme metotlarını belirleyebilir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mezun olduktan sonra uzmanlaşmak istediği çalışma alanını belirleyebilir
  2) Sosyal ve iş çevresini genişletebilir

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Çağrı Merkezlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
2) Telekomünikasyon Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
3) Lojistik Sektöründe -Kara- İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
4) Lojistik Sektörü- Deniz - İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
5) Lojistik Sektörü- Hava - İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
6) Enerji Üretim ve Dağıtımında İş Sağlığı ve Güvenliği İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
7) İleri teknolojinin (savunma sanayi, havacılık, uzay teknolojileri, nükleer santral) Geliştirildiği ve Üretildiği Sektörlerde İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
8) Ara Sınav
9) Bankacılık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
10) Hizmet (Konaklama, Temizlik, Güvenlik vb.) Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
11) Sağlık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
12) Makine ve Metal (Otomotiv, Demir Çelik dahil) Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
13) Tersanelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
14) Madenlerde (Yer altı - yer üstü) İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
15) Yapı Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları İlgili öğretim elemanının hazırladığı ders materyalleri Ders öncesi ve sonrası online sınav uygulanması
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Davet edilen konuğun kendi hazırlıkları
Diğer Kaynaklar: İlgili bakanlık tarafından yayımlanan sektörel rehberler

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Risk yönetimi özelinde ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehberleri bilir ve uygulanmasını yapar. 3
1) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin ve uygulamalarının belirlenmesi, uygulanması, takibi, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümünde çalışma grupları oluşturur ve liderlik yapar.
1) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. 1
1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir.
1) Problemlere eleştirel yaklaşım, problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 2
1) İş yaşamını oluşturan tüm süreçleri deneyimler, eğitim- öğretim dönemi süresince edindiği teorik bilgiler ile iş yaşamındaki uygulamaları karşılaştırır ve yorumlar. 2
2) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini belirler ve uygulamaları kontrol eder.
2) Ergonomi kurallarını bilir ve uygular.
2) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatlara ulaşabilir ve açıklar. 1
2) Afet ve acil durum yönetimi özelinde ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehberleri bilir ve uygulanmasını yapar. 4
2) Ergonomi kurallarını bilir ve uygular.
2) Görev aldığı yerlerde iş sağlığı ve güvenliğine yönelik geliştirilmesi ve düzeltilmesi gereken hususları belirler ve çalışma planları oluşturur.
2) Alanı ile ilgili hizmet veren birimlerde yer alarak bir veya birden fazla işletmede eğitim alanı ile ilgili çalışmalarda yer alır. 4
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 5
3) İş sağlığı ve güvenliği eğitim planını ve tasarımı yapar, içerik oluşturur ve eğitim verir. 1
3) İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar.
3) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 2
3) Afet ve acil durum yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. 1
3) İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibidir ve uygulanmasına liderlik yapar.
4) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yerine getirilmesinde tarafların yetki, görev, yükümlülükleri ve sorumluluklarını bilir.
4) Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular.
4) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. 5
4) Risk yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) Çevre, çevre koruma, sıfır atık hakkında temel kavramlara ulaşabilir ve açıklar.
5) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yıllık faaliyetlerini ilgili taraflarla belirler ve uygulanmasını takip eder.
5) Yaşam boyu (Öğrenme gereksinimlerini belirleme ve öğrenmesini yönlendirme) öğrenme bilinci kazanır. 5
6) Birey ve halk sağlığı konularında kavramsal bilgilere ulaşır ve açıklar.
6) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 5
7) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 5
8) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. 2
9) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Sunum 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 40
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 90
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4