Dersin Amacı: |
Bu ders ile öğrencilerin Tehlikeli Maddeleri tanımaları ve işaret ve etiketlerini öğrenmeleri, tüm taşıma modlarında ve diğer lojistik operasyonlar sırasında ne şekilde elleçleme yapmaları gerektiği konularının ayrıntılı olarak ele alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste tehlikeli maddelerin tanımı ve sınıflandırılması yapılarak öğrencilerin tehlikeli maddeleri tanımaları sağlanır. Buna bağlı olarak öğrenciler patlayıcı maddeler, gazlar, yanıcı sıvılar, yanıcı katı maddeler, oksitleyici maddeler, zehirli ve bulaşıcı maddeler, radyoaktif maddeler ve aşındırıcı maddeler konularında bilgilendirilir. Maddelerin tehlikelilik özellikleri üzerinde durularak bu maddelerin taşınması ve depolanmasında alınması gerekli önlemler belirtilir. Tehlikeli madde ile ilgili rizikoların oluşması durumunda mücadele yöntemleri ve acil ilk yardım konuları işlenir. Tehlikeli maddelerin taşınmasında uygun taşımacılık modlarının seçimi üzerinde durulur. Ayrıca tehlikeli maddeler tablo ve işaretlerinin kullanılışı, paketleme talimatları, paketleme özellikleri, işaretlenmesi, etiketlenmesi konuları üzerinde durulur ve tehlikeli maddeler için göndericinin ve taşıyıcının sorumlulukları kavratılır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Maddeleri tanımlar.
|
2) Tehlikeli Maddelerin Birleşmiş Milletler tarafından tanımlamasını ve risk sınıflarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Madde taşınan paketlerin üzerlerinde bulunan işaretlemeler ve etiketlemeleri tanır ve tanımlar.
|
2) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan belgeleri tanır.
|
3) Tehlikeli maddelerin yükleme, tahliye ve istifleme koşullarını taşıma modlarına göre açıklar.
|
4) Tehlikeli Maddelerin uluslararası havayolu ile taşınmasında geçerli IATA DGR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tehlikeli Maddelerin Tanımlanması |
|
|
2) |
Tehlikeli Madde Taşımacılığına Giriş
Taşımacılıkta Tehlikeli Maddelerin Tanımlanması
Tehlikeli Madde Taşıma Modları |
|
|
3) |
Tehlikeli Maddelerin Sınıflandırılması |
|
|
4) |
Tehlikeli Maddelerin Paketlenmesi |
|
|
5) |
Tehlikeli Maddelerin İşaretlenmesi ve Etiketlenmesi |
|
|
6) |
Tehlikeli Madde Taşımacılığında Kullanılan Belgeler |
|
|
7) |
Tehlikeli Maddelerin Havayolu ile Taşınması
IATA DGR |
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Tehlikeli Maddelerin Demiryolu ile Taşınması
RID Kuralları |
|
|
10) |
Tehlikeli Maddelerin Denizyolu ile Taşınması
IMDG Kodları |
|
|
11) |
Tehlikeli Maddelerin Karayılu ile Taşınması
ADR Kuralları |
|
|
12) |
Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Taşınması
Türkiye'nin ADR'ye uyum süreci |
|
|
13) |
Tehlikeli Maddelerin Depolanması ve Elleçlenmesi |
|
|
14) |
Acil Durum Önlemleri |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Havacılık yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklayabilme |
|
2) |
Temel işletme fonksiyonlarını ve işletme süreçlerini uygulayabilme |
|
3) |
Havayolu şirketlerindeki uçuş operasyonlarını, havaalanı sistemlerini ve havaalanı yer hizmetlerini, hava kargo ve tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili süreçleri planlayabilme |
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme |
|
5) |
Yolcu hizmetlerini ile ilgili problemleri çözebilme |
|
6) |
Havacılık kanunu ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri uygulayabilme |
|
7) |
Havacılık emniyet ve güvenliği ve hava trafik kontrol servislerini her alanda uygulayabilme |
4 |
8) |
Uçak yüklemelerinde yük ve denge hesaplarını yapabilme |
|
9) |
Havacılık seyrüsefer sistemlerini açıklayabilme |
|
10) |
Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alabilme ve gerektiğinde liderlik yapabilme |
3 |
11) |
Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
12) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
2 |
30 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
40 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
50 |
50 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
90 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
130 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |