DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50213TATOZ-IMT0031 Perspektif 1 Güz 1 1 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi DİDEM BARAN ERGÜL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi ZEHRA KAYA
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı iç mekan tasarımı bölümü mezun adayının iki boyutlu yüzeye üç boyutlu görsel etki kazandırmak için nesnenin ve mekanın görünümünün belirli teknikler kullanarak kağıda aktarımıdır. Nesnelerin ve mekanların farklı bakış açılarından değişik görünüm şekillerini teknik çizim kurallarına bağlı kalarak oluşturabilmeleri beklenir.
Dersin İçeriği: Perspektifi tanımlamak, önemini bilmek, kullanışlı yöntemler kullanarak çizebilmek. Paralel ve merkezi perspektif çizim tekniklerini ve kurallarını öğrenmek. Bunun sonucu olarak düzlem üzerinde üç boyutlu konuları kendi gerçekliği içinde göstermek.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Üç boyutlu konuları gözün gördüğü biçimde ölçülü ve ölçekli olarak düzlem üzerinde çizerek, gerektiğinde boyayarak elde etmek. İki boyutlu tasarımların üçüncü boyutta ifade edilebilmesi, üç boyutlu düşünme ve modelleme yeteneğinin kazandırılması.
  2) Öğrencinin, görsel algı gücüne bağlı olarak beğeni düzeyini yükseltebilme.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, iki ve üç boyutlu şekillerin düzlem üzerindeki perspektif görünüşlerini elde edebilir. Paralel ve konik perspektif çizim kurallarını öğrenir. Farklı cisim ve mekanların perspektif görünüşlerini elde edebilir. Görünüşü verilen cisimlerin perspektif çizimlerini yapabilir. Üç boyutlu düşünme becerilerini ilerletirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tek kaçışlı, çift kaçışlı ve üç kaçışlı perspektifin uygulama alanlarını ayırt edebilme.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin tanımı, amaçlarının açıklanması, derste kulanılacak araç gereçlerin açıklanması, bilgi kaynakları, dersin işlenişinde uygulanan çalışma metotları hakkında açıklamalar.
2) Perspektifin tanımı ve çeşitlerinin incelenmesi
3) Paralel perspektif tekniğinin anlatılması. Uygulama: Küpün ölçekli izometrik perspektif çizimi
4) Görünüşten, izometrik perspektif çizim kurallarının açıklanması. Uygulama: Üç görünüşü verilen parçanın izometrik perspektifini çizmek
5) Paralel Eğik Perspektif türlerinin anlatımı ve uygulama çizimleri (Kavaliyer-Kabinet Perspektif)
6) Paralel perspektifte dört merkezli elips çizimi
7) Merkezi (Konik) Perspektifin ve çeşitlerinin ve tek kaçışlı merkezi perspektif çizim tekniklerinin tanıtılması ve uygulama çizimi
8) VİZE Haftası
9) Geometrik formların tek kaçış noktalı perspektif çizimini yapma uygulaması
10) Çift kaçışlı merkezi perspektif çizim tekniklerinin tanıtılması ve uygulama çizimi
11) Geometrik formların çift kaçış noktalı perspektif çizimini yapma uygulaması
12) Plan ve Kesit üzerinden iç mekanın Paralel Perspektif çizim uygulaması
13) İç mekan kompozisyonların tek kaçış noktalı perspektif çizimini yapma uygulaması
14) İç mekan kompozisyonların iki kaçış noktalı perspektif çizimini yapma uygulaması
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Perspektif” Orhan Şahinler,
“Mimarlıkta Teknik Resim” Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl
“Yapı Teknik Resmi Cilt: 1”, M. Emin Uçal, Birsen Yayınevi
Diğer Kaynaklar: Kızıl F., Perspektif, ders notu 2010
Kızıl F., Objelerin İki-Üç Boyutlu Grafik Anlatımı ve Zihinde Canlandırma, MSGSÜ Yayın No:25, İstanbul,2000
Ching F.D.K./Juroszek S.P., Design Drawing, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1998,

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Tasarımlarını sunum tekniklerini etkin bir şekilde kullanarak anlatır. 1
1) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir.
1) Teknik çizim kuralları ile tasarımlarını anlatır. 4
1) İç Mekan Tasarımı hakkında temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Mobilya tasarımı ve konstrüksiyon sistemleri konularındaki teorik bilgilerini uygular. 2
2) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır.
2) Temel tasarım kavramlarını yorumlar.
2) Tüm dünyada gelişmekte ve değişmekte olan mekan tasarımı yaklaşımlarını takip ederek farklı tasarım bakış açılarını değerlendirir.
2) İç mekan tasarımlarını bilgisayarlı ortamda geliştirerek tasarım sürecini etkin şekilde yönetir. 1
2) Aydınlatma tekniklerinin iç mekan tasarımındaki önemini açıklar. 1
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
3) Teknik çizim kavramlarını kullanarak teknolojik ortamda teorik bilgilerini uygular.
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Malzeme bilgisi ve maliyet analizi konularında bilgi sahibidir.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır.
6) Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır.
7) Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır.
8) Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır.
9) Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir.
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır.
11) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir.
12) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir.
13) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır.
14) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Ödev
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 5 % 25.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 10 20 200
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 3 3 9
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 237
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 241
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3