Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere sistem dinamikleri ve yönetimdeki stratejik uygulamalarına dair temel bir anlayış kazandırmaktır. Öğrenciler, geri bildirim döngüleri, stok ve akış diyagramları ile simülasyon modelleri gibi temel kavramları öğrenerek karmaşık sistemleri analiz etme ve yönetme becerilerini geliştireceklerdir. Sistem düşüncesine odaklanarak, ders, öğrencilerin örgütsel yapılar içinde anahtar etki noktalarını tanıma ve bunları etkileyebilme yeteneklerini artırmayı hedeflemektedir. Öğrenciler, uygulamalı bir yönetim simülasyon oyunu aracılığıyla bilgilerini sanal bir iş ortamında uygulayacak, stratejik düşünme ve problem çözme becerilerini gerçek dünya senaryolarına uyarlama imkanı bulacaklardır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, temel kavramlara ve modelleme tekniklerine giriş yaparak sistem dinamiklerinin ana prensiplerini kapsamaktadır. Öğrenciler, stok ve akış diyagramları oluşturmayı ve simülasyon modelleri geliştirmeyi öğrenecek ve bu araçların karmaşık sistemleri analiz etmek için nasıl kullanıldığını anlayacaklardır. Bu temelin üzerine, ders, yönetimde sistem düşüncesini keşfederek etki noktalarını belirlemeye ve sistem davranışlarını anlamaya odaklanmaktadır. Dersin son bölümünde, öğrenciler sanal bir iş ortamını yöneterek stratejik karar alma sürecinde sistem dinamikleri prensiplerini uygulayacakları bir yönetim simülasyon oyununa katılacaklardır. Ayrıca, çeşitli sektörlerdeki pratik uygulamaları göstermek için ders boyunca gerçek dünya vaka çalışmaları da entegre edilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Sistem Dinamiklerine Giriş: Sistem dinamiklerine genel bakış, tarihi ve temel kavramlar. |
|
|
2) |
Geri Bildirim Döngüleri ve Sistem Yapısı: Güçlendirici ve dengeleyici geri bildirim döngülerinin anlaşılması. |
|
|
3) |
Stok ve Akış Diyagramları: Karmaşık sistemlerde stok ve akış diyagramları oluşturma ve yorumlama. |
|
|
4) |
Nedensel Döngü Diyagramları: Nedensel döngü diyagramlarına giriş ve modellemedeki rolleri. |
|
|
5) |
Dinamik Varsayımlar ve Model Formülasyonu: Sistem davranışına dayalı varsayımlar oluşturma ve model formülasyonu. |
|
|
6) |
Zaman Gecikmeleri ve Doğrusal Olmayan İlişkiler: Dinamik sistemlerde gecikmelerin ve doğrusal olmayan ilişkilerin etkileri. |
|
|
7) |
Modelleme ve Simülasyon Teknikleri: Sistem dinamiği simülasyon araçları ve yazılımlarına giriş. |
|
|
8) |
Sistem Dinamiği Modellerinin Doğrulanması ve Test Edilmesi: Sistem dinamiği modellerinin test edilmesi ve doğrulanması teknikleri. |
|
|
9) |
Politika Tasarımı ve Senaryo Analizi: Politika tasarımı ve simülasyon modelleri kullanarak senaryo analizi. |
|
|
10) |
Yönetimde Sistem Düşüncesi: Sistem düşüncesinin örgütsel karar alma süreçlerinde uygulanması. |
|
|
11) |
Hassasiyet Analizi ve Model Dayanıklılığı: Model dayanıklılığının ve parametrelere duyarlılığının değerlendirilmesi. |
|
|
12) |
Sistem Dinamiğinin Gerçek Dünya Uygulamaları: Çeşitli sektörlerdeki vaka çalışmaları ve uygulamalar. |
|
|
13) |
Yönetim Simülasyon Oyunu ve Dersin Kapanışı: Yönetim simülasyon oyununa katılım ve ders öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi. |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Lisans düzeyinde edinilen bilgileri derinleştirerek uygulamaya koyabilme bilgisine sahiptir. |
|
2) |
Mesleki yaşamda etik değerlere ve toplumsal sorumluluklara duyarlıdır. |
|
3) |
Araştırma/proje süreçlerine katılma ve çıktıları etkili biçimde sunma/yayımlama deneyimine sahiptir. |
|
4) |
Çok disiplinli ortamlarda bireysel ya da ekip üyesi/lideri olarak yaratıcı ve sorumlu çalışma becerisine sahiptir. |
|
5) |
Sözlü, yazılı, grafiksel ve teknolojik yollarla etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. |
|
6) |
Bağımsız bilgiye ulaşma, kendini geliştirme ve güncel kalma alışkanlığına sahiptir. |
|
7) |
Yapay zeka ile ilişkili mühendislik sistemlerini tasarlama, modelleme ve problemleri yenilikçi yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. |
|
8) |
Yapay zeka üzerine deney/simülasyon düzenleme, veri toplama, analiz etme ve yorumlama yetkinliğine sahiptir. |
|
9) |
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini yapay zeka ile uygulama; güncel konular hakkında bilgi sahibi olma ve bu bilgileri araştırma ya da ürün geliştirme süreçlerinde etkin şekilde kullanır. |
|
10) |
Alanında derinlemesine düşünme, akıl yürütme ve analitik bakış açısı geliştirme becerisine sahiptir. |
|