DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50612METOZ-BGP0109 Python ve Yapay Zeka 1 Bahar 2 1 3 6
Dersin Türü:
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi İHSAN ARVAS
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, Python programlama dilini kullanarak öğrencilerin yapay zeka tekniklerini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, veri analizi, makine öğrenimi, derin öğrenme ve doğal dil işleme gibi yapay zeka tekniklerini uygulamalı olarak öğrenme fırsatı bulacaklardır.
Dersin İçeriği: Python ve Yapay Zeka dersi, Python programlama dilinin temel ve ileri seviyede kullanımı ile yapay zeka uygulamalarını kapsamaktadır. Dersin içeriğinde, öncelikle Python'da veri yapıları, fonksiyonlar ve modüler programlama ele alınarak öğrencilerin dilde yetkinlik kazanmaları sağlanacaktır. Veri analizi ve veri manipülasyonu için NumPy ve Pandas kütüphaneleri kullanılacak, bu sayede öğrencilere veri setleri üzerinde analiz yapma becerisi kazandırılacaktır. Makine öğrenimi bölümünde, denetimli ve denetimsiz öğrenme algoritmalarına odaklanılacak; öğrenciler, scikit-learn kütüphanesi aracılığıyla sınıflandırma ve kümeleme gibi algoritmaları uygulamalı olarak öğreneceklerdir. Derin öğrenme ve yapay sinir ağlarına giriş yapılarak Keras ve TensorFlow kullanımı öğretilecektir.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, NumPy ve Pandas gibi temel kütüphaneleri kullanarak basit veri analizleri yapabileceklerdir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, makine öğreniminin temel kavramlarını anlayacak ve scikit-learn kütüphanesi kullanarak basit model oluşturma deneyimi kazanacaklardır.
  2) Öğrenciler, yapay sinir ağlarının temel mantığını öğrenecek ve Keras gibi kütüphaneleri kullanarak basit derin öğrenme projeleri yapabileceklerdir.
  3) Öğrenciler, metin verilerini analiz edebilme ve basit doğal dil işleme tekniklerini kullanarak metin sınıflandırma yapma becerisi kazanacaklardır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Python'da Temel Programlama Becerileri: Öğrenciler, Python programlama dilinde temel veri yapıları, döngüler ve fonksiyonlar gibi konularda yetkinlik kazanacaklardır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Python’a Giriş ve Temel Programlama Yapıları Yoktur Yoktur
2) Veri Tipleri, Listeler, Sözlükler ve Döngüler Yoktur Yoktur
3) Fonksiyonlar ve Modüler Programlama Yoktur Yoktur
4) NumPy ve Pandas ile Veri Analizi Yoktur Yoktur
5) Veri Görselleştirme Araçları: Matplotlib ve Seaborn Yoktur Yoktur
6) Makine Öğrenimi Temelleri: Denetimli ve Denetimsiz Öğrenme Yoktur Yoktur
7) Ara Sınav Yoktur Yoktur
8) Scikit-learn ile Basit Makine Öğrenimi Modelleri Yoktur Yoktur
9) Yapay Sinir Ağları ve Keras Kütüphanesine Giriş Yoktur Yoktur
10) Derin Öğrenme Modellerinin Temelleri Yoktur Yoktur
11) Doğal Dil İşleme (NLP) Temelleri ve NLTK Kütüphanesi Yoktur Yoktur
12) TensorFlow ile Basit Derin Öğrenme Uygulamaları Yoktur Yoktur
13) Proje Çalışmaları ve Uygulamalar Yoktur Yoktur
14) Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme Yoktur Yoktur
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Python for Data Analysis: Data Wrangling with Pandas, NumPy, and IPyt
*Yazar:* Wes McKinney
*Yayınevi:* O'Reilly Media
*Yayın Yılı:* 2017
2. Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow"**
*Yazar:* Aurélien Géron
*Yayınevi:* O'Reilly Media
*Yayın Yılı:* 2019
3. Deep Learning with Python
*Yazar:* François Chollet
*Yayınevi:* Manning Publications
*Yayın Yılı:* 2018
4. Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans"**
*Yazar:* Melanie Mitchell
*Yayınevi:* Farrar, Straus and Giroux
*Yayın Yılı:* 2019
5. Natural Language Processing with Python: Analyzing Text with the Natural Language Toolkit"**
*Yazarlar:* Steven Bird, Ewan Klein, Edward Loper
*Yayınevi:* O'Reilly Media
*Yayın Yılı:* 2009 Materyal
Diğer Kaynaklar: 1.Python for Data Analysis: Data Wrangling with Pandas, NumPy, and IPyt
*Yazar:* Wes McKinney
*Yayınevi:* O'Reilly Media
*Yayın Yılı:* 2017
2. Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow"**
*Yazar:* Aurélien Géron
*Yayınevi:* O'Reilly Media
*Yayın Yılı:* 2019
3. Deep Learning with Python
*Yazar:* François Chollet
*Yayınevi:* Manning Publications
*Yayın Yılı:* 2018
4. Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans"**
*Yazar:* Melanie Mitchell
*Yayınevi:* Farrar, Straus and Giroux
*Yayın Yılı:* 2019
5. Natural Language Processing with Python: Analyzing Text with the Natural Language Toolkit"**
*Yazarlar:* Steven Bird, Ewan Klein, Edward Loper
*Yayınevi:* O'Reilly Media
*Yayın Yılı:* 2009
Materyal

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Siber güvenlik tehditlerini analiz edebilir ve uygun savunma stratejileri geliştirebilir.
2) Ağ güvenliği ilkelerini anlayarak güvenli ağ yapılandırmaları gerçekleştirebilir.
3) Güvenli yazılım geliştirme tekniklerini uygulayarak güvenlik açıklarını minimize edebilir.
4) Şifreleme ve veri koruma yöntemlerini açıklayabilir.
5) Bilgisayar sistemlerinde güvenlik duvarı ve erişim kontrol mekanizmalarını yönetebilir.
6) Sızma testleri yaparak sistem güvenlik açıklarını tespit edebilir.
7) Güvenlik olaylarını izleyerek siber saldırılara karşı hızlı çözümler üretebilir.
8) Bilişim güvenliği ile ilgili yasal düzenlemeleri ve etik kuralları açıklayabilir.
9) Siber tehdit istihbaratı verilerini analiz ederek güvenlik risklerini değerlendirebilir.
10) Veritabanı tasarımı ve güvenliği ile ilgili temel kavramları, tehdit ve saldırı türlerini uygulayabilir.
11) Problemleri analiz ederek çözüm üretmek için algoritma geliştirebilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 7 5 35
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 77
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 20 40
Ara Sınavlar 1 16 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 76
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 153
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6