Dersin Amacı: |
Araştırma Yöntem ve Teknikleri dersi, bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntem ve teknikleri ayrıntılı bir şekilde ele alan, açıklayan ve bilimsel araştırmalarda, ispatlanmış verilere ulaşmak için sistematik çalışmalara ve analizlere dayalı genelleştirilebilir doğru bilgilere ulaşma konularında farklı bir bakış açıları kazandırmayı amaçlayan bir derstir. |
Dersin İçeriği: |
Dersin ilk haftalarında araştırma yöntemlerine giriş yapılmakta ve araştırmanın felsefesi, yapısı ve araştırma çalışmasının bileşenlerine değinilmektedir. İlerleyen haftalarda bilimsel araştırma yaklaşımları, teoriye özgü tanımlar, bilimin temel nitelikleri, hipotez, gözlem, araştırma konusu ve probleminin seçimi, amaç ve önemin ortaya konulması ve araştırma önerisinin oluşturulması gibi bilimselliğe hizmet eden yöntemler açıklanmaktadır. Takip eden haftalarda ölçme, değerlendirme, geçerlilik ve güvenilirlik konuları ele alınarak, örnekleme konusu ve yöntemleri anlatılmaktadır. Derste bir araştırmanın nasıl tasarlanacağı, veri çeşitleri ve kaynaklarının neler olduğu, alıntılama ve kaynak gösterimi anket formunun tasarımı, yöntemi, soru türleri ve tez önerisi hazırlama gibi konular da açıklanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilimsel araştırma sürecini planlayabilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Araştırma problemini bulur ve konu seçimi yapabilir.
|
2) Bir araştırmayı biçimsel ve içerik olarak, bilimsel bir biçimde raporlayabilir/yazabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kendi başına ya da bir danışman eşliğinde bir araştırmayı yürütebilir.
|
2) Araştırma yöntemlerini, tekniklerini bunlarla ilişkili tüm kavramları açıklayabilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Araştırma Yöntem ve Tekniklerine Giriş, Tanışma ve Ders Hakkında |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
2) |
Araştırma Yöntem ve Teknikleri Temel Kavramlar |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
3) |
Araştırma Süreci |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
4) |
Araştırma Probleminin/Konusunun Bulunması |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
5) |
Araştırma Desenleri: Nitel Araştırma Desenleri |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
6) |
Araştırma Desenleri: Nicel Araştırma Desenleri |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
7) |
Literatür Tarama |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
8) |
Ara Sınav |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları,
|
|
9) |
Metin İçi ve Metin Sonu Kaynak Gösterme |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
10) |
Veri Toplama ve Analizi |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
11) |
Anket/Ölçek Geliştirme ve Soru Hazırlama |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
12) |
Bilimsel Araştırma ve Etik |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
13) |
Araştırmanın Biçimi ve Bölümleri |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
14) |
Araştırma Raporunun Yazılması |
Reklamcılık ders notları ppt sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Araştırma Yöntem ve Teknikleri ders notları, sunumları, internet araştırmaları ve akademik çalışmalar.
|
Diğer Kaynaklar: |
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009).
Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pagem Yayınları.
Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma, Eğitim
Danışmanlık Ltd. Şti.
Araştırma Yöntem Ve Teknikleri ile ilgili diğer kaynaklar, web siteleri
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Öğrenciler, görsel metinlerdeki biçim ve içerik unsurlarını sanat kuramları doğrultusunda analiz edebilir. |
4 |
1) |
Öğrenciler, birden çok mecrada kuramsal bilgilerini uygulamalı projelerle bütünleştirerek ifade edebilir. |
3 |
1) |
Öğrenciler, kuramsal bilgilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek mesleki uygulamalarda karar alma süreçlerine entegre edebilir. |
3 |
1) |
Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında araştırma yöntemleri ve istatistiksel analiz tekniklerini kullanarak bilimsel bulgular elde edebilir. |
5 |
1) |
Öğrenciler, görsel sanatlar, çağdaş sanat ve görsel iletişim tasarımı alanlarındaki temel kavramları tanımlayabilir. |
4 |
1) |
Öğrenciler görsel metinleri kapsamlı bir sanat kuramı bilgisiyle okuyarak görsel temsilin biçim ve içeriğini tarihsel ve tematik bağlamda değerlendirebilir. |
|
1) |
Öğrenciler, soyut veya metinsel kavramları görsel ve işitsel tasarım araçları kullanarak somut hale getirebilir. |
4 |
1) |
Öğrenciler, görsel sanatlar ile performans, edebiyat ve müzik gibi diğer sanat disiplinleri arasındaki etkileşimleri tanımlayabilir. |
3 |
2) |
Görsel sanatlar ve çağdaş sanat, görsel iletişim tasarımı, iletişim ve medya çalışmaları gibi alanlarda yer alan temel konu ve kuramları açıklayabilir. |
|
2) |
Öğrenciler, görsel sanatların diğer disiplinlerle olan ilişkisini tematik ve biçimsel açıdan karşılaştırarak açıklayabilir. |
3 |
2) |
Öğrenciler, görsel temsil örneklerini tarihsel ve tematik bağlamlarda yorumlayarak değerlendirebilir. |
4 |
2) |
Öğrenciler, birden fazla görsel sanat mecrasında kuramsal bilgi ve pratik becerilerini birleştirerek profesyonel düzeyde çalışmalar üretebilir. |
3 |
2) |
Öğrenciler, iletişim ve medya çalışmalarında yer alan temel kuramları ve bu kuramların sanatla olan ilişkisini açıklayabilir. |
4 |
2) |
Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı projelerinde kuramsal bilgileri sentezleyerek etkili stratejiler oluşturabilir. |
3 |
2) |
Öğrenciler, metinsel kavramları yaratıcı süreçler aracılığıyla görsel veya işitsel temsillere dönüştürebilir. |
4 |
2) |
Öğrenciler, lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri bilgisiyle bağımsız araştırma projeleri tasarlayarak alanlarında katkı sağlayabilir. |
5 |
3) |
Görsel sanatların bir ya da birden çok mecrasında uygulamalı ve kuramsal uzmanlıklarını sergileyebilirler |
|
4) |
Öğrenciler soyut/metinsel kavramları somut ve görsel/işitsel formlara dönüştürebilir. |
|
5) |
Öğrenciler görsel sanatların diğer sanat disiplinleriyle ilişkilerini açıklayabilir. |
|
6) |
Kazanılan kapsamlı kuramsal bilgiyi görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanındaki mesleki uygulamalara entegre edebilir. |
|
7) |
Lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ile görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında bilimsel temele dayalı araştırmalar yürütebilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
2 |
28 |
Sunum / Seminer |
1 |
14 |
14 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
28 |
28 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
112 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
30 |
30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
162 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |