DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50413METOZ-SRD3013 Sürdürülebilirlik Yönetimi 2 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK KURU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Birleşmiş Milletler'in 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri hakkında bilgi sahibi olan öğrencilerin; çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirliğin işletmelerin işleyişinde uyarlayabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Sürdürülebilirliğin tarihsel gelişimi ve ilgili konferans & zirveler, Ekosistemin hizmetleri ve ekolojik denge kavramları, Sürdürülebilir kalkınma kavramının incelenmesi, sürdürülebilirliğin 3 alt boyutu olan sosyal,ekonomik ve çevresel sürdürülebilirliğin hem kavramsal çerçevede öğretilmesi hem de işletmelere uyarlayabilir hale gelecek örneklerin sunulmasıdır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sürdürülebilirlik kavramları ve tarihsel perspektif, Ekosistem hizmetleri ve doğal sermaye hakkında bilgi sahibi olur.
  2) Birleşmiş Milletler'in 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG)'ni öğrenir.
  3) Sürdürülebilir kalkınma ve küresel sorunlar ile ilgili fikir sahibi olur.
  4) Sürdürülebilirliğin alt boyutlarından biri olan Sosyal Sürdürülebilirlik kavramını öğrenir.
  5) Sosyal adalet, eşitsizlik ve toplumsal cinsiyet, Sağlık, eğitim ve refah, Toplumsal sorumluluk ve etik konularına kavramsal bir çerçevede yaklaşabilir ve işletme için gerekliliğini ifade edebilir.
  6) Sürdürülebilirliğin alt boyutlarından biri olan Ekonomik Sürdürülebilirlik kavramını ve ilgili terimleri öğrenir.
  7) Sürdürülebilir iş modelleri, Döngüsel ekonomi ve yeşil finans, Sosyal girişimcilik ve iş dünyasında sürdürülebilirlik konuları üzerinde bilgi sahibi olur.
  8) Sürdürülebilirliğin alt boyutlarından biri olan Çevresel Sürdürülebilirlik kavramını öğrenir.
  9) İklim değişikliği ve etkileri ve iklim krizi hakkında bilgi sahibi olur.
  10) Su yönetimi ve koruma, Enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili bilgi sahibi olur.
  11) Sürdürülebilirlik Politikaları ve Stratejileri ile ilgili çalışmalar inceler ve yorumlayabilir hale gelir.
  12) Ulusal ve uluslararası sürdürülebilirlik politikaları ve Kurumsal sürdürülebilirlik stratejileri ilişkili kavramları ve aralarındaki korelasyonu anlayabilir hale gelir.
  13) Sürdürülebilirlik raporlaması ve sertifikasyon uygulamalarının hem Dünya hem de Türkiye'deki örnekleri ile bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) • Giriş, dersin amacı ve hedefleri • Sürdürülebilirlik kavramları ve tarihsel perspektif Ders Notları
2) • Ekosistem hizmetleri ve doğal sermaye • Birleşmiş Milletler'in Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG) Ders Notları
3) • Her bir SDG'nin incelenmesi • Sürdürülebilir kalkınma ve küresel sorunlar Ders Notları
4) Sosyal Sürdürülebilirlik • Sosyal adalet, eşitsizlik ve toplumsal cinsiyet Online Beykoz üzerinden paylaşılan makaleler
5) Sosyal Sürdürülebilirlik • Sağlık, eğitim ve refah • Toplumsal sorumluluk ve etik Online Beykoz üzerinden paylaşılan makaleler
6) Ekonomik Sürdürülebilirlik • Sürdürülebilir iş modelleri • Döngüsel ekonomi ve yeşil finans Ders Notları
7) Ekonomik Sürdürülebilirlik • Sosyal girişimcilik ve iş dünyasında sürdürülebilirlik Online Beykoz üzerinden paylaşılan makaleler
8) Ara Sınav
9) Çevresel Sürdürülebilirlik • İklim krizi • Su yönetimi ve koruma • Enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji kaynakları Ders Notları
10) Çevresel sürdürülebilirlik • İklim değişikliği ve etkileri Ders Notları
11) Sürdürülebilirlik Politikaları ve Stratejileri Online Beykoz üzerinden paylaşılan makaleler
12) • Ulusal ve uluslararası sürdürülebilirlik politikaları • Kurumsal sürdürülebilirlik stratejileri Online Beykoz üzerinden paylaşılan makaleler
13) Ülkemizde ve Dünyada Sürdürülebilirlik Endeksleri Küresel Raporlama Girişimi Rehberi, Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi, Birleşmiş Milletler Sorumlu Yatırım İlkeleri, OECD Çokuluslu İşletmeler Rehberi, ISO 26000 Sosyal Sorumluluk Rehberi, AA1000APS Hesap Verebilirlik Standardı, AA1000AS Güvence Standardıdır. Ders Notları
14) Genel tekrar ve değerlendirme Ders Notları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kurs notları Online Beykoz üzerinden paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Shirazi, M. R., & Keivani, R. (Eds.). (2019). Urban social sustainability: theory, policy and practice. Routledge.
Güner, U. (2020). Çevresel sürdürülebilirlik. Utku Güner.
Docherty, P., Kira, M., & Shani, A. R. (Eds.). (2008). Creating sustainable work systems: Developing social sustainability. Routledge.
Colantonio, A., & Dixon, T. (2011). Urban regeneration and social sustainability: Best practice from European cities. John Wiley & Sons.
Portney, K. E. (2015). Sustainability. MIT Press.
Thiele, L. P. (2016). Sustainability. John Wiley & Sons. Materyal

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını kavrama.
2) Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemleri hakkında bilgi sahibi olma.
3) Lojistik, dış ticaret, pazarlama ve gümrük mevzuatlarına ilişkin temel bilgiye sahip olma. 3
4) Dış ticaret ile ilgili süreçlerini (teslim ve ödeme şekilleri vs.) açıklama, INCOTERMS hakkında bilgi sahibi olma.
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri pratik bilgi ile bütünleştirme.
6) Lojistik alanındaki işletmelerin temel özelliklerini ve ekonomik hayatı bilerek iç ve dış çevresini takip ve analiz edebilme
7) Lojistik alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde karmaşık sorunları analiz edebilme, farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bakış açısı getirebilme.
8) Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanında kullanabilme.
9) Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilme.
10) Lojistiğin tüm alanlarında alana özgü terimlere hakim olarak operasyonel yetkinlik kazanabilme
11) Sektörün değerlerine saygılı olmasının yanı sıra, sosyal sorumluluk konusunda farkındalık kazanması ve iş hukuku ile mesleki etik bilince sahip olması

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterim
Okuma

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ