DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313METOS-PSK0401 Sosyal Gelişim 0 Bahar
3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EDA YILMAZER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özellikleri ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. İnsan gelişimini yaşam boyu gelişim yaklaşımı ile değerlendirmeleri, çocukluk döneminin ergenlik ve yetişkinlik dönemlerine etkilerini anlamaları, gelişimin sadece olumlu süreçleri değil kayıpları da içerdiğine ilişkin farkındalık geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki gelişim görevleri, fizyolojik değişimler, uyum sorunları, fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi etkileyen psikolojik ve sosyal değişkenler ele alınacaktır. Yetişkinlik kuramlarına, kimlik, zeka, dil ve toplumsal cinsiyet gelişimine ilişkin bilgi verilecektir. Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim; aile ve akran ilişkileri, romantik ilişkiler,ebeveynlik, iş yaşamı ve emeklilik, fiziksel ve ruhsal sağlık bağlamında sosyo-demografik ve kültürel özellikler ile ilişkili olarak tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gelişim psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
  2) Çocukluk dönemindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
  3) Gelişimin biyolojik temellerini ve sosyal çevrenin gelişime etkilerini açıklar.
  4) Akademik ve klinik çalışmalarında bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini yaşam boyu bakış açısı ile ele alır.
  5) Psikolojik değerlendirmelerinde sosyal bağlamın özelliklerini dikkate alır.
  6) Gelişim psikolojisi alanında kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
  7) Çocuk gelişimini; farklı gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve çocukluk döneminin diğer yaşam dönemleri ile ilişkisini dikkate alarak değerlendirir.
  8) Çocuk gelişimi alanında yapılan bilimsel araştırmaları takip eder.
  9) Ekip çalışmalarında araştırmanın her aşamasına katkıda bulunur, bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
  10) Psikoloji alanındaki klinik ve akademik çalışmalarını çocukların fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim ihtiyaçlarına göre şekillendirir.
  11) Mesleki çalışmalarında çocuklar ile onların bilişsel ve sosyal becerilerine uygun olarak iletişim kurar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders ile İlgili Bilgilendirme, Yaşam Boyu Bakış Açısı
1)
2) Gelişim Psikolojisi Kuramları
3) Gelişim Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri
4) Gelişimin Biyolojik Temelleri
5) Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum
6) Bebeklikte Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
7) Bebeklikte Sosyo-Duygusal Gelişim
8) Vize
9) Erken Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
10) Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim
10) Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim
11) Genç Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim
12) Orta Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim İleri Yetişkinlik Döneminde Sosyoduygusal Gelişim
13) Ölüm, Ölmek ve Yas
14) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Santrock, J. W. (2012). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Bacanlı, H. ve Terzi, Ş. I. (Eds.) (2013). Yetişkinlik ve yaşlılık gelişimi ve psikolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
Çakar, F. S. (2017). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem Akademi.
Çelen, N. (2011). Ergenlik ve genç yetişkinlik. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
Erikson, E. H. (2014). İnsanın 8 evresi (G. Akkaya, Çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayınları
Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (1993). Çocuk ve ergen gelişimi (A. Dönmez, B. Onur ve H. N. Çelen, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
Miller,n P. H. (2017). Gelişim psikolojisi kuramları (Z. G. Ahçı, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Onur, B. (2011). Gelişim psikolojisi: Yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları
Steinberg, L. (2007). Ergenlik (F. Çok, Ed.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınl

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş ve örgüt psikolojisinin temel kuramları, kavramları ve tarihsel gelişimi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olma.
2) Örgütlerde bireysel, grupsal ve sistem düzeyindeki psikolojik süreçleri açıklayabilecek kuramsal altyapıyı edinme.
3) İnsan kaynakları yönetimi, liderlik, motivasyon, örgütsel davranış ve iş sağlığı alanlarında karşılaşılan sorunları bilimsel yöntemlerle analiz etme.
4) İş ortamında psikolojik ölçme ve değerlendirme araçlarını seçme, uygulama ve sonuçlarını yorumlama becerisi geliştirme.
5) Örgütsel sorunlara yönelik veri temelli çözüm önerileri üretir ve bu önerileri akademik veya mesleki bir çerçevede sunma.
6) Mesleki uygulamalarda etik ilkelere uygun davranır ve psikolojik müdahale sınırlarını gözetme.
7) Disiplinlerarası bilgi ve becerileri birleştirerek iş yaşamındaki karmaşık problemlere yaratıcı çözümler geliştirme.
8) Bireysel ve ekip çalışmasına etkin biçimde katılır; liderlik ve iş birliği rollerini üstlenebilme.
9) Akademik ve mesleki yaşamında sürekli öğrenmeye açık şekilde bilimsel gelişmeleri takip ederek bunları uygulamalarına entegre edebilme.
10) Sözlü ve yazılı iletişimde açık, etkili ve profesyonel bir dil kullanarak uzmanlık bilgisini farklı hedef kitlelere aktarabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ödev
Seminer
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 24 24
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 13 26
Ara Sınavlar 1 16 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 54
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 120
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6