DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60222MEEOZ-POL0375 Turkish Political History and Thought 3 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. İSMAİL BURAK KÜNTAY
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere Osmanlı-Türk tarihindeki entelektüel eğilimlere genel bir bakış sunar. İlk olarak liberalizm, muhafazakarlık, milliyetçilik, İslamcılık, sosyalizm ve feminizm gibi önemli siyasi düşüncelerin evrimine özel dikkat gösterilecektir. Sonrasında ise İkinci Meşrutiyet Dönemi'nden başlayarak, çok partili hayata geçiş sürecine kadar olan dönemdeki siyasal ve toplumsal değişimler tarihsel bağlamları içinde değerlendirilecektir."
Dersin İçeriği: İlk bölümde liberalizm, muhafazakârlık, milliyetçilik, İslamcılık, sosyalizm ve feminizm gibi başlıca siyasal düşüncelerin evrimine özel bir önem verilecektir.
Tanzimat Döneminden II.Meşrutiyete kadar olan tarihi süreç ve bu dönemi etkileyen aydınlar ve düşünceleri. Sonraki bölümde İkinci Meşrutiyet Dönemi'nden başlayarak, çok partili hayata geçiş sürecine kadar olan dönemdeki siyasal ve toplumsal değişimler tarihsel bağlamları içinde değerlendirilir.

Derse Özgü Kurallar

Devam zorunluluğu ve ders katılım.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sonraki bölümde öğrenciler İkinci Meşrutiyet Dönemi'nden başlayarak, çok partili hayata geçiş sürecine kadar olan dönemdeki siyasal ve toplumsal değişimler tarihsel bağlamları içinde değerlendirilme becerisi kazanacaktır.
  2) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; *Osmanlı İmparatorluğu'nda liberalizmin gelişimini, düşünürlerini ve bu düşünürlerin argümanları ile tarihsel bağlam arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. *Osmanlı İmparatorluğu'nda muhafazakarlığın gelişimini, düşünürlerini ve bu düşünürlerin argümanları ile tarihsel bağlam arasındaki ilişkiyi değerlendirebilecektir. *Osmanlı İmparatorluğu'nda İslamcılığın gelişimini ve düşünürlerin argümanlarını analiz edebilecektir.
  3) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; *Osmanlı İmparatorluğu'nda liberalizmin gelişimini, düşünürlerini ve bu düşünürlerin argümanları ile tarihsel bağlam arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. *Osmanlı İmparatorluğu'nda muhafazakarlığın gelişimini, düşünürlerini ve bu düşünürlerin argümanları ile tarihsel bağlam arasındaki ilişkiyi değerlendirebilecektir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1)
1) Giriş Tanzimat Fermanı ve Islahat Fermanı Ali ve Fuad Paşalar Bir makale
2) Tanzimat (Gülhane Hatt-ı Hümayun) and Genesis of The New Ottoman Thought (the genesis ,pp. 3-80) Genesis of The New Ottoman Thought (the genesis ,pp. 3-80)
3) – İbrahim Şinasi (The Genesis: pp 252-274) – Namık Kemal (The Genesis: pp 283-337) The Genesis: pp 252-274) The Genesis: pp 283-337)
4) Ali Süavi (The Genesis: pp 283-337) Ziya Paşa (The Genesis: pp 283-337) (The Genesis: pp 283-337) (The Genesis: pp 283-337)
5) Ahmet Mithat (a special article) A special article
5) Tunuslu Hayreddin Paşa The Tanzimat and the Problem of Political Authority in the Ottoman Empire: 1839-1876 Kevin Goodwin Rhode Island College, kgoodwin@uchicago.edu
6) Ahmet Cevdet Paşa The Tanzimat and the Problem of Political Authority in the Ottoman Empire: 1839-1876 Kevin Goodwin
7) Tanzimat dönemi ve düşünürleri tekrar
8) Vize Sınavı
9) 2. Constitutional Period 1912-18 Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A Modern History (4th ed., pp. 91–133). I.B. Tauris. Materyal
10) Struggle for Independence Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A Modern History (4th ed., pp. 133–167). I.B. Tauris. Materyal
11) The Emergence of the One- Party State 1923-27 Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A Modern History (4th ed., pp. 167–176). I.B. Tauris. Materyal
13) The Kemalist One-Party State 1925-45 Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A Modern History (4th ed., pp. 176–206). I.B. Tauris. Materyal
14) The Transition to Democracy 1945-50 Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A Modern History (4th ed., pp. 208–222). I.B. Tauris. Materyal
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Some articles about Namık Kemal, Şinasi, Ziya Paşa and Young Turks . Erik Zürcher's book on "Turkey: A Modern History".
Diğer Kaynaklar: Feroz Ahmad, The Making of Modern Turkey (London and New York: Routledge, 1993). Niyazi Berkes, The Development of Secularism in Turkey (Montreal: McGill University, 1960).
Andrew Davison, "Secularization and Modernization in Turkey: The Ideas of Ziya Gökalp," Economy and Society
Devrim Sezer, "The anxiety of cultural authenticity in Turkish communitarian thought: Ahmet Hamdi Tanpınar and Peyami Safa on Europe and modernity," History of European Ideas, 36 (2010) 427-437.
Jacob M. Landau, Pan-Turkism : From Irredentism to Cooperation (London : Hurst & Company, 1995).
Mustafa Türkeş, "The Ideology of the Kadro [Kadre] Movement: A Patriotic Leftist Movement in Turkey," in Turkey Before and After Atatürk, edited by Sylvia Kedourie (London: Frank Cass, 1999): 92-119.
Nükhet Sirman, "Feminism in Turkey: A Short History," New Perspectives on Turkey, 3/1, Fall 1989. Ayşe Kadıoğlu, "Women's Subordination in Turkey: Is Islam Really the Villain?," Middle East Journal, 48/4, Autumn 1994, pp. 645-661. Simten Coşar, "Women in Turkish political thought: between tradition and modernity," Feminist Review, 86, 2007, pp.113-131.
Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A Modern History (4th ed.). I.B. Tauris.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri ve kavramları tanımlayabilir,
2) Ulusal ve uluslararası siyasetteki temel aktörleri, dinamikleri, güç ilişkilerini tanımlayabilir,
3) Ulusal ve uluslararası siyasetteki güncel siyasal olay ve olguları analiz edebilir,
4) Bilgiyi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, farklı gruplara aktarabilir,
5) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanını diğer sosyal bilimler alanları ile ilişkileri doğrultusunda yorumlayabilir,
6) Problemleri analiz edebilir ve çözebilmek için inisiyatif alabilir,
7) Kamu yararı ve yurttaşlık bilinci doğrultusunda davranabilir,
8) Analitik, eleştirel ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir,
9) Öğrendiklerini iş hayatında uygulayabilir,
10) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilir,
11) Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir,
12) Uzmanlık bilgisini etik ve sosyal sorumluluk bilinci ile kullanabilir,
13) Ulusal ve uluslararası siyasal gelişmeleri, sosyal adalet ve insan hakları çerçevesinde değerlendirebilir,

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Okuma
Ödev
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 2 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 92
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 36
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 128
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5