DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60612METOS-ILT0136 Dijital Kripto Paraya Giriş 0 Bahar
3 0 3 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. PINAR SEDEN MERAL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencinin dijital kripto paraları, blokzincir teknolojisini kavramak ve bu konular ile ilgili düşüncelerini ifade etmek, bu konular ile ilgili somut tasarımlar gerçekleştirmesidir.
Dersin İçeriği: Dijital okur-yazarlık, para kavramı ve paranın evrimi, dijital para ve dijital kripto paralar, altcoinler ve altcoin platformları, soğuk ve sıcak cüzdan kavramı, blokzincir teknolojisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Para kavramını tanımlar
  2) • Blokzincir teknolojisini, iletişim çalışmaları bağlamında ifade eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Dijital kripto para kavramını iletişim bağlamında değerlendirir.
  2) • Dijital kripto para kavramını iletişim tasarımı uygulamaları bağlamında düzenleyebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Dijital kripto paraların iletişim stratejilerini yapılandırabilir.
  2) • Dijital kripto para süreçlerinin iletişim sürecini planlayabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders oryantasyonu
2) Para kavramı ve Paranın Tarihsel Süreçleri
3) E-para kavramı, E-paranın ilk kullanım örnekleri.
4) Cyberpunk ve Bitcoin
5) Bitcoin ve postmodern paradigmanın kesişimi.
6) Blokzincir nedir?
7) Altcoin kavramı(Ethereum, Ripple, Litecoin, Solana, Avalanche).
8) Ara Sınavı
9) Altcoin kavramı(Ethereum, Ripple, Litecoin, Solana, Avalanche).
10) Soğuk/sıcak cüzdanlar, DeFİ.
11) NFT kavramı, Marketplace örnekleri ve Metaverste kavramı.
12) NFT kavramı, Marketplace örnekleri ve Metaverste kavramı.
13) Devletlerin dijital kripto paralara bakışı: El Salvador Örneği.
14) Genel değerlendirme.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Blockchain 101, Ahmet Usta & Serkan Doğantekin, Bankalararası Kart Merkezi Yayınları.
• Sorularla Blockchain, Turan Sert, Türkiye Bilişim Vakfı Yayınları.
Diğer Kaynaklar: • Metaverse, Terry Winters, Kodlab Yayınları.
• Dünden Bugüne Paranın Tarihi ve Türkiye’de Kağıt Para Kullanımı, Murat Fidan&Ayşegül Esev&Serkan Dilek, Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2019.
• The Rhetoric of Bitcoin: Money, Politics, and the Construction of Blockchain Communities, Matthew Bellinger, Doctor of Philosophy, University of Washington, 2018.
• When Perhaps the real problem is Money itself!’’: the practical materiality of Bitcoin, Bill Maurer & Taylor C. Nelms and others, Social Semiotics, 2013.
Finansın Dijital Devrimi Blokzincir ve Kripto Paralar, Eyüp Ensari Şahin, Eğitim Yayınevi.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İletişim ve Tasarımı’nın temel olgularını, kuramlarını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini tanımlama 5
2) Sanat ve tasarım kuramlarını açıklayarak görsel iletişimdeki yerini kavrama.
3) Grafik tasarım, tipografi, renk teorisi gibi alan bilgilerini tanımlama.
4) Sanat tarihi ve görsel kültür alanındaki temel kavramları sıralama.
5) Tasarım sürecinde kullanılan görsel ögeleri yorumlama.
6) Estetik değerlere sahip özgün tasarımlar yapılandırma.
7) Görsel tasarımları kültürel, toplumsal ve etik bağlamda değerlendirme.
8) Tasarım projelerini bireysel ya da ekip içinde yapılandırma.
9) Görsel iletişim alanındaki yenilikleri kullanma.
10) Belirli bir hedef kitle için uygun görsel dil ve tasarım stratejileri gerçekleştirme.
11) Multidisipliner takımlarla etkin iletişim ve yaratıcı iş birliği organize etme.
12) Tasarım problemlerine yönelik yaratıcı fikirler geliştirme.
13) Görsel iletişim tasarımının estetik, teknik ve fonksiyonel yönlerini değerlendirme.
14) Yeni tasarım yazılımlarını ve dijital teknolojileri kullanma.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Devam 1 % 5.00
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 40 80
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 80
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 84
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4