DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313METOS-IOP0093 İş Etiği 0 Bahar
3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. ELİF BİLGİNOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, öğrencilerin iş etiği konusunda duyarlılığının ve bilincinin yükseltilmesidir. Ders kapsamında öğrenciler kavramsal bilgilerin yanı sıra, iş etiğine dair bilgilerin örgütsel alandaki uygulamalara olan yansımalarını da öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu derste iş etiği ile ilgili kavramlar, yaklaşımlar ve gelişmeler tanıtılacak, iş etiğine dair yurtdışındaki ve Türkiye’deki bazı uygulamalar incelenecek, etik bir yönetim sisteminin temel nitelikleri ve bunu oluşturmanın süreçleri ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler kendi değerler sistemi ve doğrularını tanımlar.
  2) Etik karar alma sürecine etki eden faktörleri açıklayabilir.
  3) Problem çözme sürecinde etik duyarlılığı betimleyebilir.
  4) Örgüt kültürünün iş etiği üzerindeki etkilerini betimleyebilirler.
  5) İşletme içerisinde etik ve etik olmayan davranışları ayırt edebilirler.
  6) İşletmelerin bir iş etiği programına sahip olmasının ne anlama geldiğini ve önemini açıklayabilirler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Küreselleşme sonucunda iş ahlakı ve etik konulara artan ihtiyacı kavramıştır.
  2) Çalıştıkları işletmelerde etik değerlerin geçerli olduğu bir çalışma ortamı sağlamak için, yönetici ve çalışan olarak sorumluluğunu kavramıştır.
  3) İş etiği konusunda duyarlılık kazanmış ve etik bilinci geliştirmiştir.
  4) İş hayatındaki etik sorunları belirleyebilir ve örnekleyebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İş hayatında alacakları iş kararlarını etik değerleri çerçevesinde analiz ederler.
  2) Sorgulayıcı, eleştirel ve çok boyutlu düşünebilirler.
  3) Mesleklerini, etik değerlerine uygun ve toplumun yararını gözeterek icra ederler.
  4) İş hayatında ortaya çıkacak sorunlara etik değerleri çerçevesinde çözüm bulurlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ahlak, etik, iş etiği kavramları
2) Etik karar alma
3) Etik liderlik
4) Kamu yönetiminde etik
5) Etiğin kurumsallaştırılması
6) Kurumsal Etik ve Uyum Kültürü Yaygınlaştırma Uygulamaları
7) Kurumsal Etik ve Uyum Kültürü Yaygınlaştırma Uygulamaları
8) Ara Sınav
9) Öğrenci sunumları ve vaka analizi
10) Öğrenci sunumları ve vaka analizi
11) Öğrenci sunumları ve vaka analizi
12) Öğrenci sunumları ve vaka analizi
13) Öğrenci sunumları ve vaka analizi
14) Öğrenci sunumları ve vaka analizi
15) Öğrenci sunumları ve vaka analizi
16) Yarıyıl sonu sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bu derste temel bilgi edinme yolu derslerin izlenmesidir. Ayrıca derste kullanılan görsel malzemeler öğrencilere verilir. Ek olarak çeşitli makale ve kitap bölümleri destekleyici olarak önerilir. Dersin yürütülmesinde temel alınan kaynaklar şunlardır:
1- Floyd, L. A., Xu, F., Atkins, R., Caldwell, C. (2013). Ethical Outcomes and Business Ethics: Toward Improving Business Ethics Education. Journal of Business Ethics, 117(4), 753–776.
2- DesJardins, J. R. (2014). An Introduction to Business Ethics. (Fifth Edition). New York: McGraw-Hill. 3- Ferrell, O.C., Fraedrich, J., Ferrell, L. (2017). Business Ethics, Ethical Decision Making & Cases. (Eleventh Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
Diğer Kaynaklar: 1- Ergeneli, A. (1996). İşletme Etiği: İşletme Öğreniminde Olması Gereken Bir Ders, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 99-107.
2- Bilginoğlu, E. (2020). Türkiye’de ve Dünyada Etiğin Kurumsallaştırılması, Çalışma ve Toplum, 1, 301-320.
3- T.C. Başbakanlık Kamu Görevlileri Etik Kurulu (2019). Kamu Görevlileri Etik Rehberi. (Yedinci Basım). Ankara: Kamu Görevlileri Etik Kurulu.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş ortamında bireylerin ve grupların davranışlarını analiz ederek yorumlayabilir.
2) Psikolojik kuramları iş yaşamı süreçlerine entegre edebilir.
3) İş doyumu, motivasyon ve performans gibi alanlarda değerlendirme yaparak uygulamaya dönük öneriler geliştirebilir.
4) Örgütsel sorunlara etik ve bilimsel yaklaşımlar geliştirerek sorumluluk alır.
5) Karar verme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerini iş yaşamına aktarabilir.
6) Takım çalışmasına katkı sağlar ve örgüt içi iletişimde etkin rol oynar.
7) İş sağlığı, stres ve tükenmişlik gibi konularda farkındalık geliştirerek uygun çözümler önerebilir.
8) Disiplinlerarası bilgi birikimini farklı kurumsal yapılar içinde kullanabilir.
9) Mesleki etik, sosyal sorumluluk ve adalet konularında duyarlılık gösterir.
10) Kendi mesleki gelişimi için yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser ve uygular.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 5.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ