DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60721METOS-GAS0014 Süt Ürünleri ve İşleme Teknolojisi 2 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Sütün kimyasal bileşimini, sütün işlenmesi sırasında meydana gelen değişimleri ve süt ürünleri teknolojisini anlamak.
Dersin İçeriği: Sütün içeriği, yapısı, süte uygulanan ön işleme teknolojilerini, içme sütünün işlenme süreçlerini, süt fermantasyon teknolojisini ve farklı süt ürünleri üretim süreç konularını kapsar.

Derse Özgü Kurallar

Ders Gereklilikleri olarak öğrencilerin derslere katılımları, sınıf içindeki tartışma ve değerlendirmelere aktif bir şekilde katılım sağlamaları, ödevlerini verilen sürede tamamlamaları ve OİS üzerinden e-maillerini günlük olarak kontrol etmeleri beklenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Süt bileşimini, yapısını bilir ve çeşitli süt türlerinin arasındaki farklılıkları değerlendirebilir.
  2) Süte uygulanan teknolojik işlemleri bilir ve süt yapısı üzerindeki etkilerini değerlendirebilir.
  3) Süte uygulanan fermantasyon işlemlerini bilir ve sütün yapısı üzerindeki değişimleri anlayabilir.
  4) Fermente Süt Ürünleri vb diğer süt ürünleri ve kalite kusurları hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İçme sütü teknolojisini ve önemini bilir ve farklı teknolojik işlemlerin sütün yapısı üzerindeki etkilerini açıklayabilir.
  2) Peynir teknolojisini bilir ve çeşitli peynirlerin üretim teknolojilerindeki farklılıkları ayırt edebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Türkiye ve Dünya Süt Sektörüne Genel Bakış OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
2) Sütün Tanımı ve Bileşimi OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
3) Süt Enzimleri ve Yardımcı Maddeler OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
4) Çiğ sütün eldesi, birincil üretim koşulları, sütün toplanması, muhafazası ve taşınması OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
5) Sütün İşletmeye Alınması, Mal Kabulu ve Kontrolü OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
6) Sütlere uygulanan temel işlemler (seperasyon, homojenizasyon, pastorizasyon, yağ seperasyonu vs) OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
7) Ara Sınav OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
8) Süt ve Süt ürünleri İle ilgili Türk Gıda Kodeksi Tebliğleri
9) Süt işletmelerinde hijyen (bina tasarım, iş akışı, alet-ekipman, personel vb) ve sanitasyon uygulamaları OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
10) İçme sütü teknolojisi (Pastörize süt, UHT süt vb) OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
11) Yoğurt ve Tereyağ teknolojisi OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
12) Peynir ve Dondurma teknolojisi OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
13) Kımız, Kefir, Probiyotik Süt ürünleri Teknolojisi OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
14) Genel Konu Tekrarı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar. / Presentation uploaded to the OIS system and recommended printed publications

Diğer Kaynaklar: 1- Metin, M. Süt Teknolojisi Sütün Bileşimi Ve İşlenmesi Ege Üniversitesi Yayınları, 2003
2- Üçüncü,M. Süt Ve Mamulleri Teknolojisi Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri. İzmir, 2010
3- Üçüncü, M A'dan Z'ye Peynir Teknolojisi Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri. İzmir, 2004
4-Milk and Dairy Product Technology, Edgar Spreer, CRC Press,

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme
2) Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme
3) Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme
4) İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme.
5) Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime
6) Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme
7) Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme.
8) Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme.
9) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme
10) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme
11) Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme.
12) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Ödev
Proje Hazırlama
Seminer
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 8 8
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 35 35
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 58
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 110
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4