Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Göstergebilim kavram ve ilkelerini tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Göstergebilimin tarihini öğrenir ve göstergebilimin temel kavramları öğrenir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Alanın öncü kuramcılarının yöntemlerini bilir ve göstergeleri yorumlar.
|
2) İletişim bağlamında gösterge yaratma ve çözümlemeyi bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma ve derse giriş |
|
|
2) |
Gösterge kavramı ve türlerinin açıklanması |
|
|
3) |
Temel göstergebilim kavramları ve ilkeleri |
|
|
4) |
Dizge, dilbilim ve göstergebilim ilişkisi anlatılacak |
|
|
5) |
Göstergebilim kuramcıları hakkında genel bilgi |
|
|
6) |
Ferdinand de Saussure ve Dilbilim |
|
|
7) |
Dilsel Gösterge Özellikleri |
|
|
8) |
Vize Haftası |
|
|
9) |
Charles Sanders Peirce Göstergebilim Kuramı |
|
|
10) |
Roland Barthes Yananlam, Düzanlam |
|
|
11) |
Umberto Eco ve Göstergebilim |
|
|
12) |
Çözümleme türleri |
|
|
13) |
Göstergebilim ve anlatı çözümlemesi |
|
|
14) |
İletişim tasarımı ve göstergebilim ilişkisi |
|
|
15) |
Final Haftası |
|
|
16) |
Final Haftası |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Öğretim Üyesi ders notları
|
Diğer Kaynaklar: |
Nükhet Güz, “Etkili İletişim Terimleri Sözlüğü”, İnkilap Kitabevi.
Roland Barthes, “Göstergeler İmparatorluğu”, Yapı Kredi Yayınları, Çev.: Tahsin Yücel
Roland Barthes, “Göstergebilim Serüven”, Yapı Kredi Yayınları, Çev.: Mehmet Rifat, Sema Rifat
Roland Barthes, “Yazının Sıfır Derecesi Yeni Eleştirel Denemeler”, Yapı Kredi Yayınları, Çev.: Tahsin Yücel
Umberto Eco, “Açık Yapıt”, Çev.: Tolga Esmer, Can Yayınları
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Öğrenciler, görsel sanatlar, çağdaş sanat ve görsel iletişim tasarımı alanlarındaki temel kavramları tanımlayabilir. |
5 |
1) |
Öğrenciler, görsel metinlerdeki biçim ve içerik unsurlarını sanat kuramları doğrultusunda analiz edebilir. |
5 |
1) |
Öğrenciler, görsel sanatlar ile performans, edebiyat ve müzik gibi diğer sanat disiplinleri arasındaki etkileşimleri tanımlayabilir. |
3 |
1) |
Öğrenciler, kuramsal bilgilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek mesleki uygulamalarda karar alma süreçlerine entegre edebilir. |
3 |
1) |
Öğrenciler, birden çok mecrada kuramsal bilgilerini uygulamalı projelerle bütünleştirerek ifade edebilir. |
5 |
1) |
Öğrenciler görsel metinleri kapsamlı bir sanat kuramı bilgisiyle okuyarak görsel temsilin biçim ve içeriğini tarihsel ve tematik bağlamda değerlendirebilir. |
|
1) |
Öğrenciler, soyut veya metinsel kavramları görsel ve işitsel tasarım araçları kullanarak somut hale getirebilir. |
3 |
1) |
Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında araştırma yöntemleri ve istatistiksel analiz tekniklerini kullanarak bilimsel bulgular elde edebilir. |
4 |
2) |
Görsel sanatlar ve çağdaş sanat, görsel iletişim tasarımı, iletişim ve medya çalışmaları gibi alanlarda yer alan temel konu ve kuramları açıklayabilir. |
|
2) |
Öğrenciler, görsel temsil örneklerini tarihsel ve tematik bağlamlarda yorumlayarak değerlendirebilir. |
5 |
2) |
Öğrenciler, lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri bilgisiyle bağımsız araştırma projeleri tasarlayarak alanlarında katkı sağlayabilir. |
4 |
2) |
Öğrenciler, metinsel kavramları yaratıcı süreçler aracılığıyla görsel veya işitsel temsillere dönüştürebilir. |
3 |
2) |
Öğrenciler, iletişim ve medya çalışmalarında yer alan temel kuramları ve bu kuramların sanatla olan ilişkisini açıklayabilir. |
5 |
2) |
Öğrenciler, görsel sanatların diğer disiplinlerle olan ilişkisini tematik ve biçimsel açıdan karşılaştırarak açıklayabilir. |
3 |
2) |
Öğrenciler, birden fazla görsel sanat mecrasında kuramsal bilgi ve pratik becerilerini birleştirerek profesyonel düzeyde çalışmalar üretebilir. |
5 |
2) |
Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı projelerinde kuramsal bilgileri sentezleyerek etkili stratejiler oluşturabilir. |
3 |
3) |
Görsel sanatların bir ya da birden çok mecrasında uygulamalı ve kuramsal uzmanlıklarını sergileyebilirler |
|
4) |
Öğrenciler soyut/metinsel kavramları somut ve görsel/işitsel formlara dönüştürebilir |
|
5) |
Öğrenciler görsel sanatların diğer sanat disiplinleriyle ilişkilerini açıklayabilir |
|
6) |
Kazanılan kapsamlı kuransal bilgiyi görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanındaki mesleki uygulamalara entegre edebilir. |
|
7) |
Lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ile görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında bilimsel temele dayalı araştırmalar yürütebilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
30 |
30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
50 |
50 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
90 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
142 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |