DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
51022METOZ-ISG0252 | İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları | 1 | Güz | 2 | 0 | 2 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders ile dersi alan öğrencilerin İş kazaları ve meslek hastalıklarının tanımları, ulusal ve uluslararası mevzuat ve sözleşmelerde iş kazaları ve meslek hastalıklarının yeri, iş kazası ve meslek hastalıklarının nedenleri, iş kazaları ve meslek hastalıklarının önlenmesinde izlenecek yöntemleri, iş kazaları ve meslek hastalıklarının yaşanmasını takip eden süreçleri, iş kazaları ve meslek hastalıklardan kaynaklı çalışan, iş yeri, ülke üzerinde meydana getirdiği kayıpların neler olduğunu öğrenmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında öğrencilere; • Uluslararası ve Ulusal Mevzuatlarda İş Kazası ve Meslek Hastalığı Tanımları • İş Kazası ve Meslek Hastalığı Nedenleri • İş Kazası ve Meslek Hastalığı Sınıflandırılması • İş Kazası ve Meslek Hastalığı Önlenmesi • İş Kazası ve Meslek Hastalığı Zararları ve Maliyetleri • Kaza Teorileri • İş Kazası ve Meslek Hastalığı İncelemesi ve Bildirimi, Kök Neden Analizi • İş Kazası ve Meslek Hastalığı Sonucu Çalışanlara Tanınan Yasal Haklar • Sağlık, hastalık tanımları • Bulaşıcı olmayan ve bulaşıcı hastalıklar • Hastalıklarından korunma ve hastalıkların tedavisi • Meslek hastalığından korunma, tedavi yöntemleri anlatılmaktadır. |
Dersi başarıyla tamamlamak için: * Derslere devama önem verilmelidir. Aşağıda yazılı ölçme ve değerlendirme çalışmalarına katılım sağlanarak geçer not alınmalıdır. * Ödev * 2 adet olan Kısa Sınav * Ara sınav * Yarıyıl sonu sınavı |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ulusasal ve uluslararası mevzuat ve sözleşmelerde iş kazası ve meslek hastalığına ilişkin hükümleri bilir |
||
2) İş kazası nedenlerini araştırma, analiz etme, rapor tutma konusunda bilgi sahibidir |
||
3) İş kazası ve meslek hastalığı sonucunda tarafların yükümlülük ve sorumlulukları hakkında detaylı bilgiye sahiptir |
||
4) İş kazası sonrasında kişilerle konuşmada dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgi sahibidir |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İş kazası ve meslek hastalıkları kapsamında gerekli eğitimleri verebilir |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kök neden analizi yapabilir |
||
2) İş kazası ve meslek hastalıklarına neden olan etkenlerin ortadan kaldırılması için çalışma yürütebilir
|
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | İş kazası tanımı, Türkiye ve Dünya' da İş Kazası İstatistikleri | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
2) | İş kazası tanımı, iş kazalarının sınıflandırılması ve iş kazası sayılan haller | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
3) | İş kazasına neden olan faktörler ve kaza teorileri | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
4) | İş kazalarında Yargıtay kararları, iş kazası ve olay incelemesi süreci | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
5) | Kaza araştırma yöntemleri (MORT, SCART, MTO, STEP, AEB, Hata ağacı, Olay ağacı, TRIPOD, Ishikawa vb.)/ Kök-neden analizi | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
6) | İş kazalarının bildirimi, dokümantasyonu ve hukuki süreç | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
7) | İş kazalarından korunma yöntemleri | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
8) | Ara Sınav | ||
9) | Meslek hastalıkları ve iş ile ilgili hastalıkların tanımlanması, Dünyada ve Türkiye’de meslek hastalıklarını gelişimi ve meslek hastalıkları istatistikleri, sağlık gözetimi, işe giriş ve periyodik muayeneler | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
10) | Meslek hastalığına yol açan etmenler, meslek hastalıklarının oluşumu ve önleme yöntemleri | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
11) | Dünyada ve Türkiye’de meslek hastalıklarının sınıflandırılması (çalışma gücü ve meslekte kazanma gücü kaybı olanın tespit işlemleri yönetmeliği), meslek hastalıklarının tıbbi ve kanuni süreçleri, meslek hastalıklarının bildirim süreci ve aşamaları | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
12) | Mesleki kan hastalıkları ve mesleki kanserler | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
13) | Mesleki dolaşım sindirim ve solunum sistemi hastalıkları | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
14) | Mesleki işitme kayıpları ve meslek hayatında cilt hastalıkları | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
15) | Meslek hayatında psikolojik hastalıklar ve kas iskelet sistemi hastalıkları | Ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehber | |
16) | Yarıyıl Sonu Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | İlgili bakanlık ve bakanlığa bağlı genel müdürlük ve bakanlığın yayınlamış olduğu kitap, dergi, rehber |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim elemanının hazırlamış olduğu kaynaklar |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir. | |
1) | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. | 5 |
1) | Problemlere eleştirel yaklaşım, problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. | 5 |
1) | Risk yönetimi özelinde ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehberleri bilir ve uygulanmasını yapar. | |
1) | İş yaşamını oluşturan tüm süreçleri deneyimler, eğitim- öğretim dönemi süresince edindiği teorik bilgiler ile iş yaşamındaki uygulamaları karşılaştırır ve yorumlar. | |
1) | İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin ve uygulamalarının belirlenmesi, uygulanması, takibi, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümünde çalışma grupları oluşturur ve liderlik yapar. | |
2) | Afet ve acil durum yönetimi özelinde ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehberleri bilir ve uygulanmasını yapar. | |
2) | Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. | |
2) | Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. | |
2) | İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini belirler ve uygulamaları kontrol eder. | |
2) | Alanı ile ilgili hizmet veren birimlerde yer alarak bir veya birden fazla işletmede eğitim alanı ile ilgili çalışmalarda yer alır. | |
2) | Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | 5 |
2) | Görev aldığı yerlerde iş sağlığı ve güvenliğine yönelik geliştirilmesi ve düzeltilmesi gereken hususları belirler ve çalışma planları oluşturur. | |
2) | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatlara ulaşabilir ve açıklar. | 5 |
3) | İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar. | |
3) | İş sağlığı ve güvenliği eğitim planını ve tasarımı yapar, içerik oluşturur ve eğitim verir. | 5 |
3) | İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibidir ve uygulanmasına liderlik yapar. | |
3) | Afet ve acil durum yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. | |
3) | Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. | |
4) | Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular. | |
4) | Risk yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. | |
4) | İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yerine getirilmesinde tarafların yetki, görev, yükümlülükleri ve sorumluluklarını bilir. | |
4) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | |
5) | İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yıllık faaliyetlerini ilgili taraflarla belirler ve uygulanmasını takip eder. | |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. | |
5) | Çevre, çevre koruma, sıfır atık hakkında temel kavramlara ulaşabilir ve açıklar. | |
5) | Yaşam boyu (Öğrenme gereksinimlerini belirleme ve öğrenmesini yönlendirme) öğrenme bilinci kazanır. | |
6) | Birey ve halk sağlığı konularında kavramsal bilgilere ulaşır ve açıklar. | |
6) | Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. | |
7) | Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. | 5 |
8) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. | |
9) | İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Ödev |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 5.00 |
Sunum | 1 | % 5.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 62 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 67 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 129 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |