DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50916TATOZ-FRM3241 Farmakoloji 2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: İlaçların farmakodinami ve farmakokinetiği ile klinikte kullanımına ait genel bilgileri öğretmek, vücut sistemlerine etkiyen ilaçların kaynakları, etkileri, kullanılışı ve dozlarının teorik ve uygulamalı olarak öğrenciye öğretilmesi, öğrenciye doğru ve bilinçli ilaç kullanım becerisinin kazandırılması.
Dersin İçeriği: Genel farmakoloji, merkezi sinir sistemi ilaçları, otonom sinir sistemi ilaçları, kalp-damar sistemi ilaçları, kan ve kanı şekillendiren yapıları etkileyen ilaçlar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İlaçların farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini tanımlar.
  2) İlaç toksisitesini ve ilaç suistimalini tanımlar.
  3) Santral sinir sistemi ilaçlarının farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini tanımlar.
  4) Analjezik, antiinflamatuvar ve anestezik ilaçları değerlendirir.
  5) Otonom sinir sistemi ilaçlarının farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, kontrendikasyonlarını ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini özetler.
  6) Endokrin, kardiyovasküler, solunum ve sindirim sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Farmakolojiye giriş, ilaçların kaynakları, dozlar, yapı-etki ilişkisi ve tıbbi kimya Ders Kitabı
2) Farmakokinetik (ilaçların kullanılma yolları, emilimi, dağılımı, biyotransformasyonu ve atılımı) Ders Kitabı
3) İlaçların etkileri (etki şekilleri, doz-yoğunluk-etki ilişkisi, etkileşme ve ilaçların istenmeyen etkileri) Ders Kitabı
4) Merkezi sinir sistemi ilaçları (giriş, genel anestezikler) Ders Kitabı
5) Merkezi sinir sistemi ilaçları (yatıştırıcı ve uyku ilaçları, çırpınma önleyici ve psikotrop ilaçlar) Ders Kitabı
6) Merkezi sinir sistemi ilaçları (merkezi etkili kas gevşeticiler, yerel anestezikler, narkotik ağrı kesiciler ve antagonistleri) Ders Kitabı
7) Merkezi sinir sistemi ilaçları (narkotik olmayan ağrı kesiciler, damla hastalığında kullanılan ilaçlar, merkezi sinir sistemini uyaran ilaçlar) Ders Kitabı
8) Vize
9) Otonom sinir sistemi ilaçları (giriş, sempatomimetik ilaçlar) Ders Kitabı
10) Otonom sinir sistemi ilaçları (sempatolitik ve parasempatomimetik ilaçlar) Ders kitabı
11) Otonom sinir sistemi ilaçları (parasempatolitik ilaçlar, otonom gangliyonları etkileyen ilaçlar, nöro-muskuler blokan ilaçlar) Ders kitabı
12) Kalp-damar sistemi ilaçları (giriş, kalp kasının kasılma gücünü artıran ve azaltan ilaçlar, kalpte ritmi düzelten ilaçlar) Ders kitabı
13) Kalp-damar sistemi ilaçları (ön göğüs ağrısında kullanılan ilaçlar, çevre damarları genişleten ve kan basıncını düşüren ilaçlar) Ders kitabı
14) Kan ve kanı şekillendiren yapıları etkileyen ilaçlar (kanamaya yol açan ilaçlar) Ders kitabı
15) genel tartışma
16) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Orer H.S. (Çeviri Editörü) (2000) Farmakoloji, Güneş Kitabevi, Ankara.
Bökesoy T.A. , Çakıcı İ., Melli M. (2000) Farmakoloji Ders Kitabı, Gazi Kitabevi, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Golan D. E., Tashjian A.H., Armstrong E.J., Armstrong A.W. (2012).
Principles of Pharmacology: The Pathophysiology Basis of Drug Therapy. Philadelphia.
Dökmeci İ. (2007).Farmakoloji İlaçlar ve Etkileri, Alfa Yayıncılık
Gürel A. (2016). Farmakoloji, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
Ulugöl A., Karadağ H., Dökmeci D., Güzdüz Ö., Topuz, R.D. (2017). Farmakoloji, Nobel Tıp Kitapevleri.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır 2
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
1) Üriner sistem ve sorunları hakkında geniş bilgi sahibi olur
1) İlk yardım uygulamalarında yetkinlik kazanır.
1) Sterilizasyon, dezenfeksiyon, asepsi, antisepsi terimlerini tanımlayarak, aseptik koşullar altında çalışma yetkinliği kazanır. 3
1) Donanımlı, gelişen teknolojiye uygun bilgi ve beceriye sahip olur
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
2) Hasta ve Hastalıklar Bilgisi kavramlarını öğrenir 2
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Araştırma ve sorun çözme yeteneğini geliştirir.
2) Hijyen kurallarının önemini algılamak ve uygulamada etkinlik kazanır. 4
2) Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) doktorların gözetiminde hastaların günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak diyaliz makinesine bağlanmasını takip edebilir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır
3) Diyaliz makinesinin hastaya bağlanmasından ve kullanılmasından birinci derecede sorumlu olur.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır 3
3) Alan terminolojisini etkin kullanabilir 4
3) Diyaliz ünitelerinin sterilizasyonu ve dezenfeksiyonu işlemlerini gerçekleştirerek korunmasını sağlar
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 2
4) Gelen hasta güvenliğini sağlayarak diyaliz işlemini başlatıp sonlandırabilir.
4) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanabilir.
4) Alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda cihazlarla ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
5) Su Sistemlerini tanır
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder 2
5) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
6) Diyaliz cihazının bakımı ile ilgili kontrolleri gerçekleştirebilir.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır
6) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 13 13
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 53
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 95
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4