DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50912METOZ-ESD3201 Enfeksiyon Hastalıkları, Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon 1 Bahar 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Enfeksiyon hastalıkları, Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramları ve yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi edinmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Enfeksiyon zinciri, bulaşıcı hastalıklar ve bulaşma yolları, sterilizayon ve dezenfeksiyon kavramları, sterilizasyon çeşitleri ve yöntemleri, dezenfeksiyon çeşitleri ve yöntemleri.

Derse Özgü Kurallar

Derse %70 oranında devam zorunluluğu bulunmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramlarını öğrenir.
  2) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çeşitleri ve yöntemlerini öğrenir.
  3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon arasındaki farkı bilir.
  4) Enfeksiyon hastalıkları ile ilgili kavramları bilir.
  5) Enfesiyon hastalıkları ve bulaşma yollarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Enfeksiyon Hastalıkları ile İlgili Kavramlar Sunum
2) Solunum Yoluyla Bulaşan Hastalıklar Sunum
3) Kan Yoluyla Bulaşan Hastalıklar Sunum
4) Fekal-Oral Yolla Bulaşan Hastalıklar Sunum
5) Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Sunum
6) Enfeksiyondan Korunma Yöntemleri Sunum
7) Sterilizasyon Ve Dezenfeksiyon Kavramları ve Merkezi Sterilizasyon Ünitesi Sunum
8) Ara Sınav
9) Dezenfeksiyon, Kimyasal Solüsyonlar ve Dezenfeksiyon Uygulamaları Sunum
10) Antiseptikler Sunum
11) Dekontaminasyon Sunum
12) Sterilizasyon Yöntemleri Sunum
13) Sterilizasyon Basamaklarının İzlenmesi Sunum
14) Paketleme, Steril Malzemelerin Depolanması ve Raf Ömrü Sunum
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A'dan Z'ye Ameliyathane-Prof. Dr. Gökhan Tolga ADAŞ
Genel Mikrobiyoloji-Prof. Dr. Selma GÜVEN
Enfeksiyon Hastalıkları-Prof.Dr. Fehmi TABAK
Enfeksiyon Hastalıkları-Prof.Dr. Halil KURT
Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi-Prof. Dr. Ayşe Willke Topçu , Prof. Dr. Güner Söyletir , Prof. Dr. Mehmet Doğanay
Diğer Kaynaklar: Sunum-Prensentation

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır
1) Üriner sistem ve sorunları hakkında geniş bilgi sahibi olur
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
1) İlk yardım uygulamalarında yetkinlik kazanır.
1) Sterilizasyon, dezenfeksiyon, asepsi, antisepsi terimlerini tanımlayarak, aseptik koşullar altında çalışma yetkinliği kazanır. 4
1) Donanımlı, gelişen teknolojiye uygun bilgi ve beceriye sahip olur
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
2) Hasta ve Hastalıklar Bilgisi kavramlarını öğrenir
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Araştırma ve sorun çözme yeteneğini geliştirir.
2) Hijyen kurallarının önemini algılamak ve uygulamada etkinlik kazanır. 5
2) Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) doktorların gözetiminde hastaların günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak diyaliz makinesine bağlanmasını takip edebilir.
3) Diyaliz makinesinin hastaya bağlanmasından ve kullanılmasından birinci derecede sorumlu olur.
3) Alan terminolojisini etkin kullanabilir
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır
3) Diyaliz ünitelerinin sterilizasyonu ve dezenfeksiyonu işlemlerini gerçekleştirerek korunmasını sağlar
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda cihazlarla ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar.
4) Gelen hasta güvenliğini sağlayarak diyaliz işlemini başlatıp sonlandırabilir.
4) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanabilir.
5) Su Sistemlerini tanır
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder
5) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
6) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
6) Diyaliz cihazının bakımı ile ilgili kontrolleri gerçekleştirebilir.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Laboratuvar
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Sunum 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 10 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 62
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 55
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 117
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5