DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50913METOZ-IAY0102 Acil Sağlık Hizmetleri 1 Bahar 1 2 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:







Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Acil Sağlık Hizmetleri-I dersinin amacı; öğrenciye yönetmelikleri, mevzuatları, acil sevisin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar,Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Tedavi Hizmetleri, Rehabilitasyon Hizmetlerinin Öğrenilmesi,Türkiye’de Sağlık Sisteminin Yapısı ve Sağlık Göstergeleri,Acil Sağlık Hizmetleri; Tarihsel Gelişim, Dünyada Sağlık Hizmetleri, Yönetim, Finansman,Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetleri İle İlgili Mevzuatı Değerlendirmek,Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinin Teşkilat Yapısını Değerlendirmek,Ambulans ve Acil Bakım Teknikeri (Paramedik) Yetki ve Sorumluluklarının Öğrenilmesi Ambulans ve Acil Sağlık Araçlarını Değerlendirilmesi,Türkiye’de Ambulans ve Acil Sağlık Aracı İle İlgili Yasa ve Standartlar, Türkiye’de Acil Servis Yapısı ve İşleyişini Değerlendirmek, İstasyon Tipleri, Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinde Formları Kullanmak; Kayıt Tipleri, Acil Sağlık Hizmetlerinde Haberleşme, Telsiz kullanımı, Acil Sağlık Hizmetlerinin İşleyişi, Görev Organizasyonu Yapmak

Derse Özgü Kurallar

Paramedik görev, yetki sorumluluklarını ve acil sağlık hizmetleri organizasyon yapısını öğrenir.
%70 devam zorunluluğu vardır

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastane öncesi acil bakımda kullanılan ilaç ve sıvıları bilir ve uygulama becerisine sahiptir
  2) Ani hastalanma veya yaralanma durumlarında olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
  3) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  4) Acil yardım durumunda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
2) Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar,Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Tedavi Hizmetleri, Rehabilitasyon Hizmetlerinin Öğrenilmesi Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
3) Türkiye’de Sağlık Sisteminin Yapısı ve Sağlık Göstergeleri Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
4) Acil Sağlık Hizmetleri; Tarihsel Gelişim, Dünyada Sağlık Hizmetleri, Yönetim, Finansman Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
5) Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetleri İle İlgili Mevzuatı Değerlendirmek Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
6) Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinin Teşkilat Yapısını Değerlendirmek Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
7) Ambulans ve Acil Sağlık Araçlarını Değerlendirilmesi Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
8) Ara Sınav
10) Ambulans ve Acil Bakım Teknikeri (Paramedik) Yetki ve Sorumluluklarının Öğrenilmesi Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
11) Türkiye’de Acil Servis Yapısı ve İşleyişini Değerlendirmek, İstasyon Tipleri Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
12) Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinde Formları Kullanmak; Kayıt Tipleri Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
13) Acil Sağlık Hizmetlerinde Haberleşme, Telsiz kullanımı Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
14) Acil Sağlık Hizmetlerinin İşleyişi, Görev Organizasyonu Yapmak Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
15) Türkiye’de Ambulans ve Acil Sağlık Aracı İle İlgili Yasa ve Standartlar Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-112 Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Doç.Haluk Tanrıverdi, Gökay Köksal. Beta Yayınevi
2- Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetim- Ali Ekşi - Kitapana
3- Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği
4- Gazete, Dergi,
5- Powerpoint Sunumlar
Diğer Kaynaklar: 1-112 Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Doç.Haluk Tanrıverdi, Gökay Köksal. Beta Yayınevi
2- Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetim- Ali Ekşi - Kitapana
3- Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği
4- Gazete, Dergi,
5- Powerpoint Sunumlar

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 1
1) Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. 2
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. 3
1) Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
1) Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. 4
2) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur
2) Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. 2
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 4
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir
2) Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. 3
2) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir
3) Ambulans sürücüsü olarak görev alır 2
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular.
3) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
3) Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. 3
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 5
4) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 3
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Vaka Çalışması
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Sunum 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 12 5 60
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 65
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 15
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 80
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3