DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50421METOZ-ISG0182 İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Mevzuatı 1 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü:
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili uluslararası ve ulusal mevzuatlar, mevzautlarda iş yaşamında yer alan tarafların yükümlülük, sorumluluk, yetki ve görevleri anlatılır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği iş sözleşmesi ve ticari işletmelerle ilgili mevzuatta yer alan temel hükümler konusunda bilgi verilmesidir.

Derse Özgü Kurallar

Derse özgü kurallar bulunamamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ulusal ve uluslararası mevzuat hükümlerine göre alanı ile ilgili gereklilikleri bilir ve açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İş hukuku ve tarihsel gelişimi Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
2) İş hukukunun temel ilkeleri Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
3) İş hukukunun kaynakları Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
4) İş kanunu ve uygulama alanları Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
5) İş hukukunun temel kavramları (İşyeri, Çalışan, İşveren, İşveren Vekili, Alt İşveren) Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
6) İş sözleşmesi tanımı, unsurları, özellikleri ve türleri Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
7) İş sözleşmesi kurulması ve iş sözleşmesinden doğan borçlar Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
8) Ara Sınav
9) Çalışma ve izin türleri, süreleri Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
10) Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve özellikleri Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
11) Borçlar kanunu ve özellikleri Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
12) İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve özellikleri Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
13) İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununa göre tarafların hak, yetki, yükümlülük ve sorumlulukları Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
14) Çalışma hayatında yer alan kanunlarda iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili hükümler Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
15) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili yönetmelikler Ulusal ve uluslararası iş hukuku mevzuat ve kitapları
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uluslararası mevzuat
Ulusal mevzuat
Çalışma hayatı rehberleri

Materyal
Diğer Kaynaklar: International legislation
National legislation
Work life guides

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir.
1) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. 5
1) Problemlere eleştirel yaklaşım, problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Risk yönetimi özelinde ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehberleri bilir ve uygulanmasını yapar.
1) İş yaşamını oluşturan tüm süreçleri deneyimler, eğitim- öğretim dönemi süresince edindiği teorik bilgiler ile iş yaşamındaki uygulamaları karşılaştırır ve yorumlar.
1) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin ve uygulamalarının belirlenmesi, uygulanması, takibi, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümünde çalışma grupları oluşturur ve liderlik yapar.
2) Afet ve acil durum yönetimi özelinde ulusal ve uluslararası mevzuat, standart ve rehberleri bilir ve uygulanmasını yapar.
2) Ergonomi kurallarını bilir ve uygular.
2) Ergonomi kurallarını bilir ve uygular.
2) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini belirler ve uygulamaları kontrol eder.
2) Alanı ile ilgili hizmet veren birimlerde yer alarak bir veya birden fazla işletmede eğitim alanı ile ilgili çalışmalarda yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 5
2) Görev aldığı yerlerde iş sağlığı ve güvenliğine yönelik geliştirilmesi ve düzeltilmesi gereken hususları belirler ve çalışma planları oluşturur.
2) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatlara ulaşabilir ve açıklar. 5
3) İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar.
3) İş sağlığı ve güvenliği eğitim planını ve tasarımı yapar, içerik oluşturur ve eğitim verir.
3) İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibidir ve uygulanmasına liderlik yapar.
3) Afet ve acil durum yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar.
3) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular.
4) Risk yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar.
4) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yerine getirilmesinde tarafların yetki, görev, yükümlülükleri ve sorumluluklarını bilir. 5
4) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
5) İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yıllık faaliyetlerini ilgili taraflarla belirler ve uygulanmasını takip eder.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) Çevre, çevre koruma, sıfır atık hakkında temel kavramlara ulaşabilir ve açıklar.
5) Yaşam boyu (Öğrenme gereksinimlerini belirleme ve öğrenmesini yönlendirme) öğrenme bilinci kazanır.
6) Birey ve halk sağlığı konularında kavramsal bilgilere ulaşır ve açıklar.
6) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
7) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
8) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.
9) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Seminer
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Sunum 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 55
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 93
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4