Dersin Amacı: |
Öğrencilerin ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özellikleri ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. İnsan gelişimini yaşam boyu gelişim yaklaşımı ile değerlendirmeleri, çocukluk döneminin ergenlik ve yetişkinlik dönemlerine etkilerini anlamaları, gelişimin sadece olumlu süreçleri değil kayıpları da içerdiğine ilişkin farkındalık geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki gelişim görevleri, fizyolojik değişimler, uyum sorunları, fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi etkileyen psikolojik ve sosyal değişkenler ele alınacaktır. Yetişkinlik kuramlarına, kimlik, zeka, dil ve toplumsal cinsiyet gelişimine ilişkin bilgi verilecektir. Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim; aile ve akran ilişkileri, romantik ilişkiler,ebeveynlik, iş yaşamı ve emeklilik, fiziksel ve ruhsal sağlık bağlamında sosyo-demografik ve kültürel özellikler ile ilişkili olarak tartışılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
|
2) Gelişim psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
|
3) Yetişkinlik kuramlarını, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim görevlerini ve uyum sorunlarını açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Akademik ve klinik çalışmalarında bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini yaşam boyu bakış açısı ile ele alır.
|
2) Psikolojik değerlendirmelerinde ergenlik ve yetişkinlik dönemlerinin gelişimsel özelliklerini dikkate alır.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ders kapsamında yapılan çalışmalarda bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
2) Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim ile ilgili yapılan bilimsel araştırmaları takip eder.
|
3) Aile, iş ve eğitim hayatı gibi farklı yaşam alanları ile ilişkili gelişim süreçleri, uyum sorunları, psikolojik ve sosyal değişkenler ile ilgili bilgi sahibidir.
|
4) Bireyin gelişimini değerlendirirken farklı gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve farklı gelişim dönemleri arasındaki ilişkileri dikkate alır.
|
5) Ergenler ve yetişkinler ile yaptığı mesleki çalışmalarını yaş grubunun psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarına uygun olarak şekillendirir.
|
6) Psikoloji uygulamalarında ergenler ve yetişkinler ile fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerine uygun şekilde iletişim kurar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders ile İlgili Bilgilendirme, Ergenliğin ve Yetişkinliğin Özellikleri |
|
|
1) |
|
|
|
2) |
Ergenlikte Fiziksel Gelişim
|
|
|
3) |
Ergenlikte Bilişsel Gelişim |
|
|
4) |
Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim I
|
|
|
5) |
Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim II
|
|
|
6) |
Beliren Yetişkinlik Dönemi |
|
|
7) |
Genç Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Genç Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim I |
|
|
10) |
Genç Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim II
|
|
|
11) |
Orta Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
12) |
Orta Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim
|
|
|
13) |
İleri Yetişkinlik Döneminde Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
14) |
İleri Yetişkinlik Döneminde Sosyoduygusal Gelişim
|
|
|
15) |
Ölüm, Ölmek ve Yas |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Santrock, J. W. (2012). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Diğer Kaynaklar: |
Bacanlı, H. ve Terzi, Ş. I. (Eds.) (2013). Yetişkinlik ve yaşlılık gelişimi ve psikolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
Çakar, F. S. (2017). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem Akademi.
Çelen, N. (2011). Ergenlik ve genç yetişkinlik. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
Erikson, E. H. (2014). İnsanın 8 evresi (G. Akkaya, Çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayınları
Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (1993). Çocuk ve ergen gelişimi (A. Dönmez, B. Onur ve H. N. Çelen, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
Miller,n P. H. (2017). Gelişim psikolojisi kuramları (Z. G. Ahçı, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Onur, B. (2011). Gelişim psikolojisi: Yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları
Steinberg, L. (2007). Ergenlik (F. Çok, Ed.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme |
|
2) |
Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme |
|
3) |
İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme |
|
4) |
Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme |
|
5) |
Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme |
|
6) |
Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme |
|
7) |
Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme |
|
8) |
Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme |
|
9) |
Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme |
|
10) |
Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme |
|
11) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
42 |
Laboratuvar |
|
|
Uygulama |
|
|
Derse Özgü Staj |
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16 |
32 |
Sunum / Seminer |
|
|
Proje |
|
|
Ödevler |
|
|
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
74 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
9 |
36 |
Ara Sınavlar |
8 |
16 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
9 |
27 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
79 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
153 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |