Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel istatistik kavram ve yöntemlerini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Araştırma sorusuna uygun olan istatistiksel analiz yöntemini belirler.
|
2) Merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri hesaplayabilme gibi basit istatistiksel ölçümleri yapar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Veri analizinde kullanılan bilgisayar programlarını tanır.
|
2) SPSS ara yüzü üzerinde verilerin betimlenmesine ve hipotez testlerinin uygulanmasına yönelik işlem adımlarını bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İstatistiğe Giriş- İstatistiğin Tanımı ve İşlevleri : Tanımlayıcı (Betimleyici) İstatistik ve Çıkarımsal İstatistik. |
|
|
2) |
Araştırma Sürecinde İstatistik- Genel Kavramlar ve Terminoloji: Araştırma Sorusu, Araştırma Problemi, Hipotez, Araştırma Değişkenleri, Operasyonel Tanım. |
|
|
3) |
Örnekleme, Değişkenlerin Sınıflandırılması ve Ölçüm Düzeyleri |
|
|
4) |
Normal Dağılım, Merkezi Eğilim ve Merkezi Yayılım Ölçümleri.
|
|
|
5) |
Hipotez Test Etme Süreci: Araştırma ve Sıfır (Null) Hipotezlerinin Tanımlanması, Alfa (Tip 1) ve Beta (Tip 2) Hataları, Önem Düzeyi, Güven Düzey ve Güven Aralığı, Testin Gücü ve Hipotez Testi Kararı |
|
|
6) |
Araştırma Sürecinde İstatistik- Uygulamalar: Araştırma Sorusu Sorma, Hipotez Önerme, Değişkenleri Tanımlama ve Değişkenlerin Operasyonel (İşevuruk) Tanımını Yapma, Ölçüm Düzeylerini Belirleme, Hipotez Sınama Süreçlerini Tanımlama |
|
|
7) |
Deneysel Desenler ve Veri Analizi için Uygun İstatistiksel Testin Seçimi |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
SPSS'te Veri Analizine Giriş: SPSS Programının Tanıtılması, SPSS'e Veri Girişi ve SPSS Programının Pratik Uygulamaları. |
|
|
10) |
SPSS Programı Üzerinde Frekans Dağılımı, Ortalama, Mod ve Medyan Hesapları, Grafik Sunumları ve Betimleyici İstatistiksel Test Uygulamaları (Ki-Kare Testi) |
|
|
11) |
SPSS Üzerinde Normal Dağılım Sınamaları ve Korelasyon Analizleri |
|
|
12) |
SPSS Üzerinde Parametrik ve Non-parametrik İki Örneklemli Hipotez Testlerinin Uygulamaları |
|
|
13) |
SPSS'te Tek Yönlü ANOVA (Varyans) Analizi. |
|
|
14) |
SPSS Programı Üzerinde Genel Tekrar ve Uygulamalar |
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Gravetter F & Wallnau L. (2011) Essentials of Statistics for the Behavioral Sciences (7th ed.) Wadsworth
Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik, Hatiboğlu Yayınları-Ankara
Howell, D.C. (1989). Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences, 2nd. Ed., PWS-Kent Publishing Company-Boston.
|
Diğer Kaynaklar: |
Temel Ders Kaynakları (2021 Güz)
1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık.
2. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2017), Doç. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık.
Blalock, H.M., Jr. (1979). Social Statistics, Revised Second Edition, McGraw-Hill Book Company-New York.
Elmes, D.G., Kantowitz, B.G. & Roediger, H.L. (1985). Research Methods in Psychology, 2nd. Ed., New York: West Publishing Company
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme |
|
2) |
Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme |
|
3) |
İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme |
|
4) |
Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme |
|
5) |
Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme |
|
6) |
Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme |
|
7) |
Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme |
|
8) |
Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme |
|
9) |
Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme |
|
10) |
Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme |
|
11) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
13 |
3 |
39 |
Laboratuvar |
6 |
2 |
12 |
Uygulama |
2 |
2 |
4 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
10 |
1 |
10 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
65 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
28 |
28 |
Ara Sınavlar |
1 |
24 |
24 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
36 |
36 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
88 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
153 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |