DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50613METOZ-BGP0042 Güvenli Web Yazılımı Geliştirme 1 Bahar 2 1 3 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi BUKET DÖNMEZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile web uygulamaları ağırlıklı zafiyetlerin önlenmesi için gerekli yapıların kullanılması ve bazı durumlarda üretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Genel HTTP bilgisi ve tarihçesi, HTTP/2 ve farkları, güvenlik ile alakalı HTTP başlıkları, web uygulamalarında görülen zafiyet türleri, pasif ve aktif bilgi toplama,web uygulama güvenliği

Derse Özgü Kurallar

Temel Prensipler: Her proje, güvenlik ilkelerine uygun olarak tasarlanmalıdır.
Kod İncelemesi: Tüm kodlar, en az bir arkadaş tarafından gözden geçirilmelidir.
Dökümantasyon: Yazılımın her aşaması ayrıntılı bir şekilde belgelenmelidir.
Güncellemeler: Kütüphaneler ve araçlar, en güncel sürümlerde kullanılmalıdır.
Test Süreci: Güvenlik testleri, her geliştirme döngüsünde zorunludur.
Sorumluluk: Her öğrenci, kendi projesinin güvenliğinden sorumlu olmalıdır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) HTTP kavramlarını bilir.
  2) Web uygulamalarında görülen zafiyet türlerini bilir.
  3) Web yazılım güvenliği açıklarını bilir.
  4) Aktif ve pasif bilgi toplama yöntemlerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Web uygulama zafiyetlerini önler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Genel HTTP bilgisi ve tarihçesi Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
2) HTTP/2 ve farkları Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
3) Güvenlik ile alakalı HTTP başlıkları Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
4) Web uygulamalarında görülen zafiyet türleri Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
5) Web uygulamalarında görülen zafiyet türleri Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
6) Web uygulamalarında görülen zafiyet türleri Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
7) Web uygulamalarında görülen zafiyet türleri Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
8) Ara Sınav
9) Web Yazılım Güvenliği Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
10) Web Yazılım Güvenliği Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
11) Web Uygulama Güvenliği Bileşenleri Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
12) Web Uygulama Güvenliği Bileşenleri Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
13) Web Uygulama Güvenliği Bileşenleri Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
14) Pasif Bilgi Toplama Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
15) Aktif Bilgi Toplama Bünyamin Demir, Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, Dikeyeksen, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bünyamin Demir, 2020; Yazılım Güvenliği Saldırı ve Savunma, 4.Baskı, Dikeyeksen
Diğer Kaynaklar: Furkan Çontar, 2016; Ağ ve Yazılım Güvenliği, Kodlab
Enes Aslanbakan, 2016; Bilgi Güvenliği ve Uygulamalı Hacking Yöntemleri, Pusula Yayıncılık
Erhan Saygılı, 2018; Web Uygulamalar Güvenliği Ve Hacking Yöntemleri, Dikeyeksen
Mustafa Altınkaynak, 2017; Uygulamalı Siber Güvenlik ve Hacking, Abaküs Kitap
CEH Eğitim Notları

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Kurumsal siber güvenlik kural ve yönergelerini tanımlar. 2
1) Bilişim güvenliği teknolojisi ve yazılım alanındaki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 1
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 5
1) Donanım aracılığı ile meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 1
1) Bilgi teknolojileri sistemlerinin bilinen siber güvenlik açıklıklarına karşı yayınlanan yamaların takibini yapar. 1
2) Kullanıcıların işlerini yapabilecekleri kadar yetki verilmesinin önemini açıklar. 1
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 1
2) Bilgi Güvenliği Prosedür ve kontrol bileşenlerini oluşturur. 2
2) Yazılım bileşenlerinde meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 5
2) Siber varlıkları bilir ve bilgi güvenliği açısından analiz eder.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 1
3) Siber saldırıya karşı teknolojik olmayan mücadele araç ve metotlarını tespit eder. 5
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
3) Siber güvenlik risk yönetimi sistemini deneyimler.
3) Yerel alan ağlarında meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 1
3) Etkili olay yönetimi için gerekli politikaları ve süreçleri açıklar. 1
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 5
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 1
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 5
4) 21.yüzyıl becerisi olan iletişim becerisini dersinde edindiği teorik bilgileri iş hayatında uygular.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Yetkilerin doğru yapılandırılması, gerçekleşmiş, gerçekleşmekte veya başarısız olmuş siber saldırın tespiti, koruma için tepkinin zamanında verilebilmesi ve yasal zorunlukların yerine getirilmesini için siber sistemlerin izlenmesinin önemini açıklar. 1
4) Siber saldırıya karşı teknolojik yöntem araç ve metotlarını tespit eder. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 2
5) Kullanıcı eğitimi ve siber güvenlik farkındalığının önemini açıklar. 1
6) Bilgi Güvenliği Teknolojisi alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. 1
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 1
7) Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar. 5
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 1
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 1
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterip Yaptırma
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Bireysel ve Grup Çalışması
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3